Winnaar en verliezer Apple en Ryan-air

Apples Tim Cook verovert de top, Michael O’Leary van Ryan-air bungelt aan de rand

Tim Cook. Foto AFP

Winnaar

Alle bezwaren die klonken toen Tim Cook in 2011 het roer bij Apple overnam van Steve Jobs vallen samen te vatten tot: Cook is niet Steve Jobs. Hij zou het charisma missen van Apples legendarische voorman, de bezetenheid voor detail, de drang naar innovatie en het meesterlijke gevoel voor marketing. Jobs was God: niemand kan God vervangen.

Cook, die 58 wordt dit jaar, heeft de afgelopen zeven jaar geen enkele moeite gedaan om op Jobs te lijken. Jobs had zijn opvolger dan ook op het hart gedrukt zijn eigen koers te varen. ‘Vraag je nooit af wat Steve nu zou doen. Doe gewoon wat juist voelt.’

Wat juist voelde was alle kaarten zetten op een groter marktaandeel in China, waar de toenemende welvaart de verkoop van de iPhone X, Apples topmodel smartphone, naar grote hoogten heeft gestuwd. Het voelde ook goed om dit jaar opnieuw aandelen op te kopen, voor een bedrag van 100 miljard dollar. Het voelde ook prima om miljarden te steken in Apple Music. Deze rivaal van Spotify kwam aanvankelijk amper van de grond, maar heeft in de VSmeer betalende abonnees dan de Zweedse streamingpionier.

Het resultaat van dat niet-Jobs-zijn? Deze week bereikte Apple een beurswaarde van 1 biljoen dollar. Deze mijlpaal is geen maatstaf voor succes, zei Cook in een memo aan zijn personeel. En hij bedankte de man met wie het was begonnen: Steve Jobs.

Michael O'Leary. Foto Reuters

Verliezer

Paniek deze week aan boord van een vliegtuig van Ryan-air dat op wilde stijgen van Barcelona voor een vlucht naar Ibiza. Een smartphone vatte vlam toen de eigenaar het toestel oplaadde met een powerbank. De bemanning evacueerde de passagiers. Niemand raakte gewond.

Michael O’Leary, de licht ontvlambare topman van de Ierse luchtvaartmaatschappij, hoopt vermoedelijk dat het conflict waarin hij nu al maanden is gewikkeld met zijn vliegend personeel ook met een sisser afloopt. Voor hem.

O’Leary heeft in elk geval weinig gedaan om de angel te halen uit het conflict over salarissen en werkdruk. Sterker nog: Ryanair gooide olie op het vuur door honderd piloten en 200 man cabinepersoneel in Ierland deze week te laten weten dat hun functies naar Polen worden verplaatst. Hun baan kunnen ze behouden door te verhuizen. Het bedrijf zette loonstroken online om te laten zien dat zijn personeel prima verdient.

Deze zomer heeft Ryanair al zevenhonderd vluchten moeten schrappen door stakingen van piloten, ‘veredelde taxichauffeurs’ in O’Learys ogen. Hij is niet bang voor weglopende klanten. Als je jaarlijks 130miljoen mensen vervoert tegen dumpprijzen, kun je je wat permitteren.

Toch lijkt het erop dat O’Leary zijn ramkoers stilletjes opgeeft. Vrijdag werd bekend dat het bedrijf de hulp inroept van een onafhankelijke bemiddelaar.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.