BESCHOUWING

Apple lanceert nieuw product: de Apple Watch

De langverwachte Apple Watch is nu te koop. In theorie, want alle beschikbare exemplaren zijn al gereserveerd. Ook klassieke-horlogemakers gaan de strijd aan om het slimme klokje.

Peter van Ammelrooy
De Apple watch. Beeld anp
De Apple watch.Beeld anp

Daar is-ie dan. Het nieuwe product waarvan Apple vurig hoopt dat het net zo'n revolutie ontketent als de Apple I (de eerste pc in 1976), de Mac (alles-in-een-computer, 1984), de iMac (idem, 1998), de iPod (mp3-speler, 2001), de iPhone (smartphone, 2007) en de iPad (tabletcomputer, 2010). De voor de hand liggende naam iWatch was al door een ander geclaimd, dus doopte de Californische elektronicamaker zijn slimme horloge gewoon de Apple Watch. Vanaf vandaag te koop.

Met de Watch kun je zien of je nieuwe e-mails of sms'jes hebt gekregen, zonder je mobieltje uit je jaszak te halen. Het is een afstandsbediening voor je smartphone. Je kunt het weer checken en controleren of je wel genoeg beweegt.

Al dat gemak is dus vanaf vandaag te koop. Dat wil zeggen: in theorie. Voorlopig is de Watch daarom slechts te koop in een handvol landen - Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. En zelfs daar is maar een beperkt aantal exemplaren beschikbaar, omdat met de productie pas laat is begonnen. Tussen de 2,4 en 4 miljoen, schatten analisten.

Er vandaag eentje scoren door een Duitse of Franse Apple-winkel binnen te lopen? Bespaar je de de moeite, zo blijkt uit een uitgelekt memo van Apple's winkelbaas Angela Arendts. Wie er de afgelopen twee weken niet eentje online heeft gereserveerd, grijpt mis.

Ook wie in de voorverkoop zijn slag sloeg is er niet zeker van dat de Watch vandaag om zijn pols bungelt. We verwachten gereserveerde horloges te leveren op 24 april of daarna, schrijft Ahrendts in haar memo. 'Daarna' mogen de vroege vogels ruim opvatten. Volgens sommige berichten kan het zes tot acht weken duren eer Apple sommige modellen kan bezorgen.

De Apple watch. Beeld anp
De Apple watch.Beeld anp

Revolutie in de maak?
Als de Apple Watch een revolutie in de maak is, dan is het er een die zich met horten en stoten volstrekt.

Sommigen hebben er een hard hoofd in dat de Watch 'een ongelooflijk verrijkend en integraal onderdeel' van ons leven gaat uitmaken ( Apple-topman Tim Cook). Om te beginnen is Apple niet de eerste en de enige met een smartwatch: zijn concurrenten brengen die al twee jaar op de markt. Met die andere slimme horloges loopt het tot nu toe niet storm.

Ah, zeggen anderen weer, storm liep het aanvankelijk ook niet met de smartphone en de tablet. Pas met de iPhone en de iPad raakte de consument begeesterd. Sindsdien zijn er miljarden telefoons met aanraakscherm verkocht en heeft de tablet de markt voor gewone pc's ontwricht.

Het verschil met de iPhone is evenwel dat belbedrijven die met korting aan hun klanten slijten of in termijnen laten afbetalen als ze een abonnement nemen. Die vlieger gaat niet op voor de Watch - waarvan de goedkoopste 399 euro kost en het topmodel met 18-karaats rosé-goude behuizing 17 duizend euro doet. Pikant: de gemiddelde werknemer van Foxconn, het bedrijf dat de Watch in China assembleert, zou 910 dagen niets moeten uitgeven om zich een duur model te kunnen veroorloven. Tim Cook, met zijn basisloon van 1,75 miljoen dollar, hoeft er maar 48 uur voor te werken.

Niettemin begint de Zwitserse horloge-industrie zich zorgen te maken. Aanvankelijk lachten fabrikanten de smartwatch weg, maar nu kondigen ze stuk voor stuk hun antwoord op de Watch aan. Tag Heuer ontwikkelt er een met chipmaker Intel, Montblanc brengt in juni zijn TimeWalker Urban Speed e-Strap uit en Swatch levert volgende maand 'tech-verrijkte' klokjes.

Ironisch genoeg zijn het andere concurrenten die bidden dat de Watch aanslaat. Want een succes zal de schijnwerpers ook op alternatieven richten, denken zij. Alternatieven die in sommige opzichten al technologisch verder zijn gevorderd dan de Watch. Die kan op eigen houtje niet zo veel: het Apple-horloge heeft een iPhone nodig om het internet op te gaan, zijn lokatie te bepalen of een foto maken. Zonder een iPhone kun je met de Watch je hartslag meten en... zien hoe laat het is.

null Beeld epa
Beeld epa

Recensies van toonaangevende techmedia:

'Meer een modieus speeltje dan een noodzakelijk stuk gereedschap' Scott Stein, CNet.

'Voor de helft computer, voor de helft sierraad, meestentijds magisch' David Pogue, Yahoo Tech.

'Zalig, maar pas na een lange leercurve' Farhad Manjoo, New York Times.

'Ziet eruit als een horloge voor nerds' Lauren Goode, Re/Code.

'Cool, mooi, krachtig, eenvoudig in gebruik. Maar nog geen must' Joshua Topolsky, Bloomberg.

Modewatcher kijkt niet op van speeltje van de gadgetfreak

Voor de nieuwe Watch past Apple de verkoopwetten toe van de luxe-industrie. Maar er gaapt een groot gat tussen de modejetset en de tech-liefhebbers.

De selectieve distributiemethode waarmee Apple het splinternieuwe klokje in de markt zet, is afgekeken van de luxe-industrie. Zo is het ding voorlopig in maar negen landen verkrijgbaar. Het ligt straks onder meer bij speciale shop-in-shops in toonaangevende winkels als 10 Corso Como in Milaan, Colette in Parijs en Dover Street Market in Londen. Dat zijn winkels die zich richten op de modejetset en de meeste tech-liefhebbers zullen die waarschijnlijk nog nooit binnen hebben gezien. Want er gaapt een groot gat tussen consumenten die enthousiast worden van een nieuw model handtas en zij die hebberig worden van technologische gadgets.

Dat weten ze bij Apple ook wel. En dus trok het bedrijf eind 2013 een nieuwe senior vice president retail aan: Angela Ahrendts. Als voormalig CEO van modemerk Burberry is Ahrendts goed thuis in de wetten van de luxe-industrie. Daarom stelde ze ook voor om alvast een paar exemplaren onder smaakmakers uit te delen, want om de pols van een of ander stijlicoon krijgt zo'n klokje meteen wat meer allure. Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour droeg er vorige week een tijdens de Burberry show in Los Angeles, rapper Drake ging ermee naar muziekfestival Coachella en ook Pharrell Williams, Beyoncé, Katy Perry en modeontwerper Karl Lagerfeld zijn al met Apple Watches gespot.

In de mode werkt zo'n strategie meestal wel: zo werd de klassieke witte Stan Smith-gymp van Adidas weer een hit nadat het bedrijf schoenen had uitgedeeld aan toonaangevende muzikanten, kunstenaars en modemensen wereldwijd. Maar daar ging het om een schoen van nauwelijks 100 euro. Een praktisch alternatief voor hoge hakken. Nu gaat het om een horloge van ten minste 399euro (die van Lagerfeld kost ongeveer 20 duizend euro).

Maar dit horloge heeft een groot nadeel: op het gebied van design is het niets nieuws. Sterker nog, dit horloge ziet eruit als ieder ander horloge. Het feit dat je kunt kiezen tussen twee formaten klok, zes verschillende kastjes en zestien verschillende bandjes verandert daar weinig aan. Die keuzemogelijkheden mogen vernieuwend zijn voor de gemiddelde gadgetfreak, modemensen kijken er niet van op. Die willen verrast worden op het gebied van design en net daar laat dit klokje het afweten.

Door: Bregje Lampe

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden