ANWB noteert 200 duizend opzeggers

De ANWB heeft vorig jaar per saldo 200 duizend leden verloren. Naar eigen zeggen is ‘een relatief klein deel’ van de opzeggers overgestapt naar de goedkopere concurrent Route Mobiel, die sinds september 2004 actief is....

Route Mobiel-directeur Michel Muller stelt echter dat er meer dan 62 duizend ANWB-leden zijn overgestapt. Route Mobiel regelde het beëindigen van het ANWB-abonnement voor deze groep. Maar een andere groep zegde zelf de relatie met de ANWB op en meldde zich bij Route Mobiel. Muller stelt dat er vorig jaar 100 duizend nieuwe leden zijn bijgekomen, waarvan driekwart afkomstig was van de ANWB. Route Mobiel telt nu 200 duizend klanten.

De ANWB-pechhulpdienst begint 2006 met bijna 3,9 miljoen leden. Per saldo zijn dat er net geen 200 duizend minder dan een jaar geleden. De ANWB schreef 215 duizend nieuwe leden in. Hierin zitten echter veel zogenoemde partnerleden, die door de ANWB voorheen niet werden meegerekend. De organisatie verloor in totaal 368 duizend leden. Ook dit jaar wordt gerekend op verlies.

Financiële zorgen en een laag consumentenvertrouwen zijn voor veel leden reden geweest om hun lidmaatschap kritisch te bekijken, zo heet het. Meer mensen deden hun auto weg, zo stelt de organisatie. Een leaseauto of pechhulpservice via een dealer of importeur was voor 30 duizend leden reden op te zeggen.

Directeur Guido van Woerkom doet luchtig over het verlies, dat hij ‘niet verrassend’ noemt. In de jaren negentig was de groei nog spectaculair. ‘Wij zijn er niet blij mee, maar we kunnen het plaatsen.’

Bijzonder is verder dat steeds meer mensen het er kennelijk op laten aankomen. Vaker dan voorheen schreef de Wegenwacht mensen met pech langs de weg in als lid, 35 duizend tegen 24 duizend in 2004, hoewel dat duurder is en bij grote drukte bestaande leden voorrang krijgen.

De ANWB zit al langer in de min. In 2004 verloor de organisatie 300 duizend leden (in absolute cijfers). De ANWB gaat honderden banen schrappen, zo werd eerder al bekendgemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden