ANWB biedt hotel-keurmerk te koop aan

Een beetje hotel heeft wel een paar sterren en een bordje van de ANWB naast de deur. dat die sterren en dat bordje niets met elkaar te maken hebben, weten de gasten niet....

De sterren betreffen de verplichte Benelux-Hotelclassificatie. Toen het systeem tien jaar geleden werd ingevoerd, bedong de ANWB een plaatsje in de organisatie. In opdracht van het Bedrijfsschap Horeca, dat verantwoordelijk was voor de toetsing, nam de ANWB de helft van de keuringen voor zijn rekening. De classificatie is nogal zakelijk: er wordt gekeken naar zaken als hoeveelheid vierkante meters per kamer en de aanwezigheid van een lift. Afhankelijk daarvan krijgt een hotel een of meer sterren.

Voor zijn leden heeft de ANWB een eigen keuring, waarbij gelet wordt op 'zachte' criteria, als gastheerschap, sfeer en hygiëne. Als dat voldoende is, krijgt een hotel een ANWB-bordje naast de deur.

In het blad Hospitality Management legt Marike van den Berg, manager kwaliteitsbeoordeling van de ANWB, uit waarom de reizigersorganisatie begin dit jaar is gestopt met de Benelux-keuringen. 'Omdat het verwarring gaf bij de hoteliers', noemt ze als eerste. Dat de nieuwe normen strenger waren, waardoor de hotelbazen tegen de ANWB-keurders begonnen te mopperen, was een tweede reden. En tenslotte leverden de keuringen de organisatie geen geld op, moest er zelfs geld worden bijgelegd.

Dat geld blijkt belangrijker dan Van den Berg wil doen voorkomen. Volgens de ANWB is beoordeling van sfeer en uitstraling belangrijker dan het secuur opmeten van de kamers en het aantreffen van een lift. Dat blijkt uit de klachten, zegt Van den Berg. 'Die gaan voor het merendeel over het gastheerschap en over de hygiëne; dan pas over het bed en de badkamer, en nooit over de afwezigheid van een lift of de oppervlakte van de kamer.'

Maar in plaats van streng te selecteren, blijkt dat hotels gauw in aanmerking komen voor het ANWB-keurmerk. 'Eigenlijk is 1350 erkende hotels wel een beetje veel', erkent Van den Berg. 'Ik denk dat we de ANWB-erkenning iets kunnen opwaarderen, zodat de erkenning niet alleen een teken is dat een hotel wel ok is, maar aangeeft dat het net even wat extra's heeft. We kunnen de lat wat hoger leggen.'

En dan komt de aap uit de mouw. Hotels moeten voor de ANWB-erkenning 415 tot 530 gulden betalen. 'Het liefst zou ik het zonder betaling doen; dan kun je zeggen dat je volstrekt onafhankelijk bent. We filosoferen daar wel over, maar het zou ons veel geld kosten', zegt Van den Berg.

Snel voegt ze eraan toe dat de bijdrage niet kostendekkend is en dat de ANWB er niets op verdiend. En hoteliers zijn graag bereid dat geld te betalen, want dan komen ze in de ANWB-hotelgids. Wie erkend wordt, krijgt niet alleen een ANWB-plaatje naast de deur, maar ook een foto en een beschrijving in de gids. 'Voor een advertentie in een regionaal blad ben je dat bedrag ook kwijt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden