Antonveneta kost ABN 8,2 miljard

ABN Amro neemt de aandelen van de Italiaanse bank Antonveneta over van rivaal Banca Popolare Italiana en enkele bevriende partijen....

Van onze verslaggever

De overname moet nog de goedkeuring krijgen van de Italiaanse centrale bank, de toezichthouder Consob en het Openbaar Ministerie in Milaan. Volgens ABN Amro is tijdens de overnamegesprekken voortdurend contact geweest met de Italiaanse toezichthouders. Topman Rijkman Groenink verwacht geen problemen.

ABN Amro betaalt 3,2 miljard euro om het belang van BPI en consorten, ongeveer 39,8 procent, in bezit te krijgen. Voor de resterende 30 procent van de aandelen wil de bank net als aan BPI per aandeel 26,50 euro betalen.

De waarde van Antonveneta bedraagt door de overname 8,2 miljard euro, waarmee het op de ranglijst van grote Nederlandse overnamen op de vijfde plaats belandt. ABN Amro betaalt voor de Italiaanse bank overigens iets minder, omdat een deel van de aandelen al in bezit waren en tegen een lagere prijs zijn ingekocht.

Groenink toonde zich ‘erg tevreden over de overname’. De Nederlandse topman vertelde zich de afgelopen maanden soms ongelukkig te hebben gevoeld, maar altijd vertrouwen te hebben gehad in een goede afloop. ‘De ervaringen hebben opnieuw bevestigd dat je je ogen constant op de bal moet houden en het spel eerlijk moet spelen.’

Met de overname komt een einde aan een gevecht van zes maanden. Door een samenzwering van rivaal Banca Popolare Italiana en de president van de Italiaanse centrale bank, Antonio Fazio, werd ABN Amro aanvankelijk op achterstand gezet. Pas nadat het Openbaar Ministerie in Milaan beslag legde op de aandelen van BPI en er belastende telefoongesprekken tussen Fazio en BPI-topman Fiorani in de openbaarheid kwamen, keerde het tij. BPI kondigde vorige week aan dat de aandelen aan ABN Amro zouden worden verkocht. Ondertussen is Fiorani bij BPI opgestapt en is Fazio in eigen land verder onder vuur komen te liggen.

Na de overname is Italië na Nederland, de Verenigde Staten en Brazilië de vierde thuismarkt voor ABN Amro. De bank wil de komende jaren groeien door extra diensten aan klanten te verkopen. ABN Amro denkt de komende periode 160 miljoen euro te kunnen besparen door verbetering van de efficiëntie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden