Anbang trekt de touwtjes aan bij verzekeraar Vivat

De nieuwe eigenaren van het noodlijdende Vivat presenteerden zich in Peking. Eerst streng, maar toen ontdooiend. 'We gaan jullie vertrouwen winnen.'

Logos van Vivat Verzekeringen en hun merken.Beeld anp

Een granieten muur vormen de tien in duur grijs gestoken dames en heren van de Chinese verzekeraar Anbang. Geen interviews. Opnameapparatuur moet uit. Ze geven ook geen antwoord op de vraag waarom er geen vragen mogen worden gesteld. Ze glimlachen vooral.

Sinds Anbang drie maanden geleden het noodlijdende verzekeringsconcern Vivat, het voormalige Reaal, van de Nederlandse staat kocht, hebben de nieuwe eigenaren gezwegen. Tot gisteren, toen Anbangs plaatsvervangend bestuursvoorzitter Iris Ka onverwachts Nederlandse correspondenten uitnodigde. Om elkaar te leren kennen, interviews komen later wel. Nu gaat Anbang eerst aan de slag. Winst maken is de absolute topprioriteit voor de Chinezen en dat moet Vivat zo snel mogelijk gaan doen.

De overname ging met het nodige rumoer gepaard: topman Gerard van Olphen, de vertrouweling van de Nederlandse overheid die Vivat het tijdperk van de Pekingse heerschappij zou binnenloodsen, werd ontslagen. Anbang is een relatief nieuw staatsbedrijf waar de zogenoemde hong erdai, nazaten van hooggeplaatste families met een rode achtergrond, de dienst uitmaken. Gepolijste, gedistingeerde mensen, niet gewend aan tegenspraak.

Cultuurverschillen

Dat Anbang-werknemers volgens Ka als 'familieleden' worden behandeld moet op zijn Chinees worden begrepen: het woord van de patriarch is in een Chinees gezin wet. Van Olphen moest weg om zulke cultuurverschillen, werd in Nederland gezegd. De Nederlander vertoonde een gebrek aan transparantie, aldus Chinese bronnen.

Daarna begon het wachten op het geld: Anbang had een kapitaalinjectie van 1,35 miljard euro beloofd. Nu die vorige week is overgemaakt, gaan de zaken snel. Gisteren is een team nieuwe Chinese bazen in de directie benoemd. Zij gaan in Amsterdam aan de slag om van Vivat, waar bekende verzekeringsmerken als Zwitserleven in zijn ondergebracht, een winstgevende, hypermoderne verzekeraar te maken.

Eind dit jaar is dan het 'inefficiënte' en 'verliesgevende' Vivat doorgelicht. Dan wordt duidelijk of en hoeveel ontslagen er vallen onder de 3.500 werknemers. Iris Ka wil een lekkere 'platte organisatie', zonder besluitvormingslagen. 'Een gestroomlijnde structuur vol energie. Want alles moet snel. De behoefte van onze klanten verandert doorlopend.' Die klanten zijn niet per definitie de zes miljoen Nederlandse polishouders. 'Anbangs klanten zijn internationaal. Ze gaan van China naar Nederland en wij volgen ze', aldus Ka.

Minder veeleisend

En die Chinese klanten hebben andere normen en waarden over verzekeringen: snel en goedkoop, maar misschien een pietsje minder veeleisend op het gebied van privacy. Zelfs in China hebben we tegenwoordig in elk verzekeringscontract een privacy-clausule, wuift Xiaowei Wu - in Amsterdam heet ze Charlene - die bezwaren weg. 'We bouwen langzaam het vertrouwen op met wat simpele klantgegevens. Een gemakkelijk product om te sparen. Een pakket voor een reisverzekering die je zelf, online, samenstelt. Zo verdienen we jullie vertrouwen.'

Wu, hoofd Transformatie in de nieuwe Vivat-directie, is een pittige Shanghaiese. Ze demonstreert de flitsende digitale strategie waarmee kleine schadeclaims online, via chatprogramma's, apps en zelfs sociale media kunnen worden afgehandeld: foto's maken van de schade, een selfie bij de auto om de identiteit van de chauffeur vast te stellen en hup, binnen een half uur staat het geld voor een reparatie op de bankrekening - of in de digitale portemonnee van het mobieltje dat Chinezen zo graag gebruiken. 'Misschien is het iets voor Nederland. Misschien ook niet. Dat laten we aan Vivat over. We hebben geen haast met het implementeren van de strategie.'

Langzaam ontdooien Ka en consorten een beetje. Beleefd gestelde vragen krijgen toch antwoord. Anbang is nog steeds geinteresseerd in overname van een andere verzekeraar, ASR. Ka: 'Maar we staan open voor allerlei mogelijkheden. De Nederlandse regering heeft ons uitgenodigd te investeren. De Chinese overheid moedigt ons aan actief te worden in dertig verschillende landen, waaronder vijftien in Europa. We hadden ook voor een ander land dan Nederland kunnen kiezen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden