Amsterdammer die folder wil ontvangen moet voortaan ja/ja-sticker plakken

Amsterdam vervangt de nee/nee-stickers op brievenbussen door een ja/ja-sticker. Vanaf 1 juni 2017 moeten inwoners van de stad een sticker plakken als ze wél een folder willen ontvangen in plaats van andersom. Amsterdam wil daarmee voorkomen dat reclamefolders ongelezen in de vuilnisbak verdwijnen en onnodig papier wordt verspild. Reclameverspreiders zijn fel tegen de plannen en stappen naar de rechter. 'Straks kunnen wij nog maar één folder per straat bezorgen.'

Reclamefolders zijn ieder jaar goed voor 34 kilo papierafval. Beeld anp

Het besluit, dat het Amsterdamse college woensdag bekendmaakte, is gebaseerd op een door de gemeenteraad aangenomen voorstel van de Partij voor de Dieren. Raadslid Johnas van Lammeren: '30 procent van de reclamefolders wordt ongelezen weggegooid. Wij verwachten dat dit percentage nu flink gaat krimpen.' Door de maatregel krijgen Amsterdammers die geen enkele sticker op hun brievenbus hebben geplakt geen reclame meer. Wie al een nee/nee-sticker of nee/ja-sticker heeft, hoeft deze er overigens niet meteen af te krabben: ook deze blijven geldig.

34 kilo reclame

Met het verleggen van de standaard van 'ja, tenzij' naar 'nee, tenzij' wordt heel veel afval voorkomen, denkt Amsterdam. Slechts een kwart van alle Nederlandse brievenbussen is momenteel voorzien van een nee/ja- of nee/nee-sticker. Bij de huishoudens zonder sticker valt jaarlijks 34 kilo aan reclame op de mat. 'Het recyclen van dat papier klinkt goed, maar het voorkomen van de afvalstroom is beter', zegt Van Lammeren. Hij ziet zijn idee in steden als Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Arnhem overgenomen worden. 'De ja/ja-sticker wordt een landelijke trend.'

Verspreiders van het ongeadresseerde reclamedrukwerk zijn ontstemd door de Amsterdamse maatregel. Zij zien het aantal adressen waar zij reclame mogen bezorgen na 1 juni 2017 flink teruglopen, met een dito val in inkomsten tot gevolg. Brancheorganisatie MailDB stapt daarom naar de rechter om de ja/ja-stickers tegen te houden. 'Consumenten snappen er met alle stickers niks meer van en wij, de verspreiders, worden in onze portemonnee geraakt', zegt voorzitter Stephan van den Eijden. 'Bovendien wordt 80 procent van het papier in Nederland al gerecycled.'

De gecontesteerde sticker.

Met de rechtsgang lijkt MailDB een snelle uitbreiding naar andere geïnteresseerde steden te voorkomen. Het college van Utrecht liet vrijdag weten te wachten met de ja/ja-sticker tot 'de juridische consequenties' bekend zijn. Ook in Den Haag wacht men de ontwikkelingen in de hoofdstad af. Van Lammeren heeft er niettemin alle vertrouwen in dat zijn ja/ja-sticker alsnog het licht ziet. 'We hebben het juridisch goed uitgezocht. Ik voorzie geen problemen bij de rechter en zodra de ja/ja-sticker bij ons wordt ingevoerd, zullen ook de andere steden bewegen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.