Amsterdam krijgt primeur van elektrische gezinsdeelauto

Amsterdam krijgt vandaag als eerste stad ter wereld de beschikking over een vloot van honderd elektrische gezinsauto's die overal kunnen worden opgepikt en achtergelaten.

Een elektrische Hyundai Ioniq op een Amsterdamse gracht. Vanaf vandaag zijn er honderd van deze deelauto's in de stad beschikbaar.

Het concept van Hyundai lijkt op deelautoprojecten als Car2Go, dat sinds 2011 in de stad actief is, maar het verschil is dat de auto's van Hyundai vijf personen kunnen meenemen, tegen twee voor Car2Go. Ook is de actieradius van 200 kilometer groot genoeg om andere steden in het land te kunnen bereiken. De auto's van Car2Go mogen alleen in de stad zelf gebruikt worden.

Gebruikers kunnen de auto's vinden met een app in hun smartphone. Het openen van de deuren en starten gebeurt eveneens vanuit de app. Registratie is de eerste twee weken gratis (daarna eenmalig 10 euro) en er wordt afgerekend per minuut. Het huren van een elektrische Ioniq kost 25 cent per minuut, of 12 euro per uur. Wanneer de auto een etmaal wordt gebruikt, moet 60 euro worden afgerekend. Gebruikers kunnen hun voertuig onderweg 'bijtanken' bij snellaadstations van Fastned of bij een openbare laadpaal. Er worden geen 'brandstofkosten' afgerekend en de huur is kilometervrij, zegt Frank Meijer, directeur van Eco Car & Mobility bij Hyundai.

Dat voor Amsterdam is gekozen, heeft te maken met het grote aantal publieke laadpalen in de stad, zegt Meijer. Ook staat de bevolking hier positief tegenover elektrisch rijden en zijn de parkeerkosten hoog, waardoor burgers minder vaak een eigen auto hebben en ze eerder bereid zijn deelauto's te gebruiken. De auto's kunnen overal binnen de ring worden achtergelaten op openbare parkeerplaatsen. Gebruikers hoeven dus geen parkeergeld te betalen.

Dat met een relatief beperkt aantal van honderd auto's wordt gewerkt, komt doordat Hyundai eerst ervaring wil opdoen. 'We gaan leren. Kijken hoe de businesscase is', zegt Meijer. De auto's worden met een centraal systeem gevolgd. Op zogenoemde heat maps is te zien waar de voertuigen zich voornamelijk bevinden en of hun locaties overeenstemmen met de plekken waar vraag is. Als vraag en aanbod te veel uit elkaar liggen, zullen serviceteams de wagens verplaatsen.

Deelprojecten als deze hebben tot doel de bezettingsgraad van auto's te verhogen. Nu wordt elke auto gemiddeld 5 procent van de tijd gebruikt, met autodelen kan dat oplopen tot 20 à 30 procent, hoopt Hyundai. Als het lukt dergelijke percentages te bereiken, wordt het systeem rendabel, is de verwachting. Voor steden zijn deze initiatieven interessant omdat ze ertoe kunnen leiden dat het aantal auto's in de openbare ruimte daalt, waardoor minder parkeerplaatsen nodig zijn.

Autofabrikanten experimenteren ook in andere steden met al dan niet elektrische deelauto's. Zo heeft onder meer BMW het vergelijkbare DriveNow-concept met Mini's en 1-series en de kleine elektrische i3. Toyota beproeft in het Franse Grenoble kleine overdekte autootjes en inwoners van Parijs kunnen driedeurs stadauto's gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.