Een deelfiets van oBike
Een deelfiets van oBike © Raymond Rutting / de Volkskrant

Amsterdam gaat deelfietsen weren die geen vaste stallingsplek hebben

Amsterdam gaat deelfietsbedrijven weren die geen vaste stallingsplek voor hun fietsen hebben. Dat maakte verkeerswethouder Pieter Litjens dinsdag bekend. De huurfietsen met GPS-slot die in openbare fietsenrekken staan, worden vanaf september verwijderd. De bedrijven lijken nog niet erg onder de indruk van de aangekondigde aanval op hun bedrijfsmodel. Voorlopig zijn zij niet van plan hun fietsen weg te halen.

'Het is de vraag of de gemeente onze fietsen echt gaat verwijderen', reageert Vikenti Kumanikin, medeoprichter van het Amsterdamse FlickBike. De handhaving van het verbod ligt namelijk bij de stadsdelen. Die kunnen ook besluiten het beleid niet uit te voeren, hoopt Kumanikin. 'We gaan nu met alle stadsdelen in gesprek.' Ook het Singaporese oBike denkt het stadsbestuur nog op andere gedachten te kunnen brengen. 'Wij gaan de wethouder ervan proberen te overtuigen dat we juist meehelpen aan het verminderen van het aantal geparkeerde fietsen in Amsterdam', zegt Hugo Knuttel van oBike.

Het beleid van de gemeente volgt op een toenemend aantal klachten van Amsterdammers over de duizenden zogenaamde free floating deelfietsen die deze zomer werden geïntroduceerd. Naast de al aanwezige honderden Dropbykes, Hello-Bikes en fietsen van Donkey Republic, plaatste oBike een maand geleden zo'n duizend opvallende gele deelfietsen in de stad. Een week eerder had start-up FlickBike ongeveer eenzelfde aantal zwart-rode fietsen verspreid.

'We willen niet dat deelfietsen de schaarse openbare ruimte in beslag nemen', liet wethouder Litjens in een verklaring weten. Het stadsbestuur denkt via de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) een einde te kunnen maken aan de invasie van de deelfietsen. In de APV is een verbod opgenomen om 'op of aan de weg of het openbaar water tegen betaling diensten aan te bieden'. Dit kan ook worden toegepast op deelfietsenbedrijven die de straat en openbare fietsenrekken gebruiken als verkooplocatie. Voor de bedrijven komt het nieuwe beleid onverwacht, hoewel ze voordat het besluit viel al contact hadden gelegd met de gemeente.

Wij helpen juist mee met het verminderen van het aantal geparkeerde fietsen in Amsterdam

Hugo Knuttel van oBike

Opvallend is dat FlickBike de gemeente in februari expliciet om toestemming vroeg voor de introductie van duizend fietsen. 'Wij kregen toen te horen dat ze het niet konden toestaan, maar ook niet konden verbieden', zegt Kumanikin. De gemeente had op dat moment nog geen beleid wat betreft deelfietsen. Toch is FlickBike blij dat de gemeente nu daadkrachtig optreedt. 'Het was problematisch dat er geen beleid of visie was. Maatregelen zijn nodig om overlast te voorkomen.'

oBike is minder te spreken over het nieuwe beleid. Knuttel vindt de overlastklachten overtrokken. 'Wij zijn naar die plekken toegegaan en het valt allemaal heel erg mee. Er is een hetze tegen ons gaande, terwijl wij er uiteindelijk voor gaan zorgen dat er minder fietsen en minder auto's in de stad komen. We zitten nu alleen nog in een overgangsfase.' Hij is verbaasd dat de gemeente onverwacht tot strenge handhaving overgaat. 'Wij waren al sinds april met ze in overleg.' Toch denkt hij de wethouder alsnog te kunnen overtuigen van zijn goede bedoelingen.

Wethouder Litjens erkent in een brief aan de stadsdelen dat deelfietsen een oplossing kunnen zijn voor de overvolle fietsenstallingen. 'Als de bewoners en bezoekers gebruik gaan maken van dit deelsysteem en daardoor hun eigen fiets niet of minder gaan gebruiken, kan dit concept bijdragen aan het verlagen van de fietsparkeerdruk.' Via een marktverkenning wil de wethouder nu de introductie van de commerciële deelfietssystemen op een gereguleerde manier gaan aanpakken.

Een mogelijkheid om de overlast voor de huidige stallingsgebruikers te verminderen is de invoering van speciale parkeervakken. Het op de Zuidas aanwezige deelfietssysteem Hello-Bike maakt hier al gebruik van. Deze fietsen hebben dezelfde GPS-technologie als de andere deelfietsen maar kunnen alleen op aangewezen locaties worden achtergelaten.

Lees meer over deelfietsen

Fiets huren en op een willekeurige plek terugzetten? Daar is een app voor
Denk aan de ov-fiets, maar dan veel flexibeler. Nieuwe experimenten met deelfietsen in Amsterdam en Rotterdam maken het mogelijk om via een app voor een half uur een fiets te huren en hem terug te zetten waar je maar wil.

Forenzen verkiezen hun stadsbrikkie boven een deelfiets
Het loopt uit de hand in Nederland-fietsland. Rond de stations van de grote steden puilen de stallingen uit. Zouden deelfietsen een oplossing zijn? Of komen er dan alleen maar probleemfietsen bij? (+)