Amsterdam CS heeft te weinig spoor voor HSL

Het Centraal Station in Amsterdam raakt volledig overbelast als daar elk uur een hogesnelheids trein uit Parijs aankomt. Ook station-WTC in de hoofdstad is op 1 januari 2006 niet klaar....

Vanwege het tekort aan spoor- en perroncapaciteit voor de hogesnelheidstrein zal het overige treinverkeer in de toekomst moeten uitwijken naar omliggende stations.

Volgens Railnet, verantwoordelijk voor de ruimte op het spoor, is het Centraal Station van Amsterdam op dit moment al overbelast. 'Het is er bomvol, we kunnen geen extra treinen meer kwijt', zegt woordvoerder Van Stockum.

Op korte termijn zullen enkele perrons op CS worden verlengd, zodat er meer treinen kunnen stoppen.

Langeafstandstreinen rijden momenteel soms noodgedwongen door naar omliggende stations, om zo het tijdsbeslag op de perrons - onder meer voor het schoonmaken van de treinstellen - te beperken tot enkele minuten. De intercity uit Arnhem rijdt bijvoorbeeld verder naar Den Helder. De sneltrein uit Enschede gaat door naar Hoofddorp.

Op dit moment eindigt acht keer per dag een Thalys op CS. De toekomstige HSL-treinen zullen één keer per uur op CS aankomen.

Railnet onderzoekt ook of de dienstregeling van de stoptreinen moet veranderen, zodat CS verder wordt ontlast. Stoptreinen die het station als eindpunt hebben, zullen naar verderop liggende stations doorrijden. Zij keren dan in bijvoorbeeld Haarlem, Alkmaar of Purmerend. Keren op CS kost te veel tijd en ruimte.

Het is volslagen onduidelijk wanneer station WTC is omgebouwd tot HSL-station. De gemeente Amsterdam, het projectbureau Zuidas, de NS en de betrokken departementen kunnen geen opheldering geven. De bedoeling is dat het station wordt verbouwd volgens het zogeheten dok-model. Wegen en spoor komen ondergronds, al is ook nog onduidelijk of dit financieel haalbaar is.

Het station moet in de toekomst functioneren als knooppunt van hogesnelheidslijnen. De HSL-Zuid moet er gaan eindigen, evenals de HSL-Oost die naar Duitsland rijdt. De Noord-Zuid-metrolijn, die Amsterdam-Noord en de binnenstad van Amsterdam met WTC verbindt, rijdt naar verwachting vanaf mei 2008.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden