Amerikanen lanceren gelikt charmeoffensief in slag om AkzoNobel

Donderdagochtend om zes uur is topman Michael H. McGarry van het Amerikaanse verf- en lakkenconcern PPG vanuit Pittsburgh op Schiphol geland en daarmee gaat een nauwkeurig voorbereide pr-operatie van start. Doel van de missie: hoe krijgen we de weigerachtige Nederlandse branchegenoot AkzoNobel middenin vijandelijk gebied alsnog in handen.

Michael McGarry, CEO van PPG Industries, en Vince Morales, CFO komen aan in Amsterdam.Beeld anp

De donderdag is daartoe gereserveerd voor tal van interviews en gesprekken. Locatie van de interviews is niet een even luxe als anoniem hotel in het Amsterdamse centrum, zoals gebruikelijk, maar de PPG-vestiging in het Westelijk Havengebied, waar onder meer aan onderzoek en ontwikkeling wordt gedaan. De boodschap: PPG vindt 'R&D' belangrijk. Binnen zitten zes Nederlandse en Europese PPG-managers die zijn opgetrommeld om hun Amerikaanse baas McGarry bij te staan, naast een vertegenwoordiger van het pr-bureau dat PPG heeft ingeschakeld, en een video-assistent.

De PPG-baas blijft 'zo lang als nodig is' in Nederland, maar in elk geval tot vrijdagavond. Hij wil in die tijd zo veel mogelijk mensen spreken, maar volgens diverse berichten zit minister Henk Kamp van Economische Zaken daar niet bij. De VVD-bewindsman is tegen de ongevraagde overname van AkzoNobel, omdat die niet in het Nederlands belang zou zijn. Dit onder meer omdat het Amsterdamse hoofdkantoor en de R&D van AkzoNobel in gevaar komen bij de ongevraagde overname.

Tekst loop door onder de video.

Ja hoor, we hebben wel een afspraak met Kamp, zegt een van de PPG-managers, zonder nadere details te noemen. 'Wat ik meneer Kamp ga vertellen? Hij zal blij zijn met wat hij hoort', zegt Michael McGarry (58). 'We hebben al een voorstel dat drie belangrijke divisies van het nieuwe bedrijf vanuit Amsterdam geleid zullen worden, samen goed voor tweederde van de huidige activiteiten van AkzoNobel. Natuurlijk, er is overlap tussen onze bedrijven, maar de kans dat er in Nederland een vestiging gesloten moet worden is buitengewoon klein.' De provincies waar Akzo Nobel actief is willen niet praten met de ingevlogen PPG-top. 'Teleurstellend', zegt McGarry. 'We hebben duizend werknemers hier in Nederland, we hebben laatst nog 30 miljoen geïnvesteerd in Groningen. Dan wil je toch horen wat we te bieden hebben? Dat snap ik niet.'

AkzoNobel wil ook niet met McGarry en zijn ingevlogen gevolg praten. Topman Ton Büchner noemde het tweede, verhoogde bod van PPG van ruim 22 miljard euro woensdag 'volstrekt onder de maat'. 'Dan moet hij toch eens uitleggen waarom de koers van AkzoNobel al vijf jaar niet boven de 75 euro is geweest. Tot wij ons meldden dan', zegt de baas van PPG, dat 88,71 euro per aandeel biedt. Maar los van de prijs er gaapt ook een culturele kloof, heeft Büchner gezegd; AkzoNobel vindt naast winst ook duurzaamheid, klanten, werknemers en de samenleving belangrijk, daarmee suggererend dat PPG dat niet vindt. Dat is ab-so-luut on-juist, zegt McGarry.

Het interview wordt stilgelegd en de video-assistent krijgt een seintje. Hij start een filmpje waarin een van de ruim drieduizend werknemers die naar PPG gingen toen AkzoNobel in 2013 zijn Noord-Amerikaanse tak aan de rivaal verkocht. Hij vertelt dat het best wel spannend was, maar dat hij heel blij is met PPG. Oke, er worden wel stevige prestaties geëist, maar er is ook veel aandacht voor de gemeenschap en het milieu. 'Zie je die posters achter hem, met de missie en de waarden van PPG', fluistert McGarry ondertussen. 'Vrijwel een exacte kopie van die van AkzoNobel.'

Terwijl een van de PPG-managers begint uit te leggen dat de contacten met de vakbonden en ondernemingsraden al jaren prima zijn en dat PPG ook in Nederland veel goeds doet, onder meer voor wetenschapsmuseum Nemo, heeft McGarry op zijn telefoon een filmpje gevonden. Het toont PPG-werknemers die Amsta Karaad, een woonvoorziening aan de Amsterdamse Overtoom, geheel belangeloos van een nieuw Sigma-verfje voorzien. Het project wordt ook genoemd in de brief die donderdag is verstuurd aan de duizend Nederlandse PPG-werknemers. Daarin schrijft McGarry dat hij trots op ze is, en dat hij ervan overtuigd is dat het met het eveneens diep in de Nederlandse historie verankerde AkzoNobel erbij allemaal nog veel mooier wordt.

Ondertussen staat PPG bekend als een harde saneerder bij de bedrijven die worden overgenomen - de winst moet ergens vandaan komen. 'We hebben respect en bewondering voor AkzoNobel, een prachtig bedrijf dat veel doet voor de samenleving en duurzaamheid, net als wij. Maar onze winstcijfers zijn inderdaad beter', zegt de PPG-baas. AkzoNobel zegt te vrezen voor duizenden banen, als PPG de baas wordt.

'Ze moeten wel bij de feiten blijven', zegt McGarry, terwijl hij nog een slokje neemt van het glaasje Dr. Pepper-cola, zijn favoriete merk. 'Het eerste grote geld halen we na een overname altijd binnen met besparingen op de grondstoffen. Daarna op de inkoop en de techniek, met de vraag wie wat het beste doet. Dat zijn allemaal niet-werknemer-gerelateerde zaken. PPG en AkzoNobel hebben samen wereldwijd meer dan honderdduizend werknemers. De personele gevolgen zullen zo bezien minimaal zijn. Natuurlijk, als het uw of mijn baan is, voelt het niet minimaal. Maar het is bangmakerij van AkzoNobel. Ik zag trouwens in het persbericht van AkzoNobel over ons tweede bod iets staan over een nieuwe kostenstructuur. Hoe veel banen zou die kosten?'

PPG is alleen Europa de afgelopen jaren alleen maar groter geworden, vult een behulpzame PPG-manager aan. Gaan de Amerikanen dan na de overname dan AkzoNobel in delen knippen aan de hoogste bieder verkopen? Absoluut niet, zegt McGarry. 'We hebben meer dan vijftig bedrijven overgenomen en we hebben ze allemaal nog. En ze zijn allemaal alleen maar groter geworden. No stripping and flipping, zeggen we altijd bij PPG.'

Mocht het charmeoffensief-met-de-ijzeren-vuist vanuit het Westelijk Havengebied slagen en PPG krijgt AkzoNobel toch in handen, dan heeft Nederlandse bedrijf nog een beschermingswal. Die maakt het voor de Amerikanen onmogelijk eigen bestuurders te benoemen. 'We moeten het niet over die beschermingswal hebben', zegt Michael H. McGarry gedecideerd, terwijl een van de managers de speciaal samengestelde persmap gaat zoeken. 'We moeten het hebben over wat voor fantastisch bedrijf er straks ontstaat. De aandeelhouders van AkzoNobel zijn heel blij met ons. En AkzoNobel weet dat we hier zijn, in Amsterdam. Ze mogen vandaag komen praten, of zaterdag of zondag, of volgende week. Als ze niet komen? Dan sluiten we geen enkele optie uit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden