Amerikaanse airliners stoppen met vervoer jachttrofeeën

De Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen Delta Air Lines, United Airlines en American Airlines stoppen per direct met het vervoeren van delen van leeuwen, luipaarden, buffels, olifanten en neushoorns als jachttrofeeën. Dat maakten de luchtvaartmaatschappijen dinsdag bekend.

Beeld ap

Het besluit komt in een tijd dat er wereldwijd ophef is over de dood van de leeuw Cecil in Zimbabwe, eind vorig maand. De leeuw bleek populair bij toeristen en de lokale bevolking, maar werd doodgeschoten door een Amerikaanse tandarts die 50 duizend euro betaalde voor de jacht.

De drie vliegtuigmaatschappijen noemden het doden van de leeuw niet als directe aanleiding voor hun beslissing. Wel werd er op Delta al langere tijd druk uitgeoefend om te stoppen met het vervoeren van jachttrofeeën. Zo werd in de afgelopen maanden een online petitie honderdduizenden keren ondertekend. Volgens The New York Times gaan zo'n 15 duizend Amerikanen ieder jaar naar Afrika om te jagen. Delta vliegt van alle Amerikaanse airlines het meest op Afrika.

Dat vliegtuigen weigeren jachttrofeeën in te checken, is geen primeur. Maatschappijen als Emirates, Singapore Airlines en Lufthansa kondigden de afgelopen weken hetzelfde aan. De Nederlandse vliegtuigmaatschappij KLM vervoert sinds 1998 al geen jachttrofeeën meer, aldus een woordvoerster van KLM. 'We vinden het niet kies', laat ze weten.

Een vliegtuig van Delta Air Lines. Beeld ap

'Symboolpolitiek'

Op sociale media wordt verheugd gereageerd op het besluit van de luchtvaartmaatschappijen. Reinier Enzerink van de Nederlandse Jagersvereniging is minder enthousiast. Hij noemt de actie van de luchtvaartmaatschappijen 'symboolpolitiek' en vindt dat er kortzichtig wordt gehandeld.

Dat het alleen om dieren uit de zogeheten big five gaat, sterkt Enzerink in zijn overtuiging. 'Waarom zet je dan niet meteen tien dieren meer op die lijst? Als je die bekende dieren noemt, scoort dat waarschijnlijk beter in de media. Het heeft alleen niets met een langetermijnvisie op natuur in de wereld te maken.'

Enzerink twijfelt ook aan het effect van de maatregel. Het vliegtuigruim is vermoedelijk snel ingeruild voor een zeecontainer. 'Als er ergens een markt voor is, komt het vaak toch wel voor elkaar.'

Evenwicht

Volgens hem wordt er in de 'emotionele zaak' rond Cecil en de daaropvolgende kritiek op de jacht voorbijgegaan aan de lokale bevolking. 'In veel gebieden is de jacht naast landbouw een economische pijler', legt hij uit. 'Als je op dergelijke manieren probeert de jacht aan te pakken, blijft alleen landbouw over. Dan wordt de kans een stuk minder groot dat een boer over zijn hart strijkt als een leeuw zijn vee aanvalt of een olifant zijn gewas opeet.'

Als voorbeeld noemt Enzerink de situatie in Zambia. Daar werd de leeuwenjacht in 2013 verboden. Daarna verdwenen de leeuwen in rap tempo; er was geen geld en stimulans meer om de dieren te beschermen. Dit jaar hief het land het verbod op leeuwenjacht weer op. Volgens Enzerink houdt de legale jacht - een industrie waarin jaarlijks vele miljoenen euro's worden verdiend - juist het evenwicht tussen mens en natuur in stand.

Enzerink: 'Er moet goed nagedacht worden over de omgang met natuur. Door iedereen, dus ook door vliegtuigmaatschappijen, en zeker als het een ver-van-je-bed-show is'.

Cecil de leeuw. Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden