Analyse Overname

Amerikaans Tiffany & Co. in het vizier van Frans modeconglomeraat LVMH

Een groep vrouwen poseert voor de winkel van Tiffany & Co. in New York. Beeld Getty Images

Met 13 miljard euro zou Tiffany de duurste aanschaf worden van het Franse Luis Vuitton Moët Hennessy concern. Maar het befaamde sieradenimperium is het waard, al was het maar om de concurrentie dwars te zitten.

Het grootste modeconglomeraat van de wereld, het Franse Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), wil het Amerikaanse juwelenbedrijf Tiffany & Co. overnemen. Naar verluidt biedt LVMH 14,5 miljard dollar (13 miljard euro), dat is circa 22 procent meer dan wat het aandeel Tiffany nu waard is. Wat wil LVMH met dit bod bereiken?

Officieel zijn de adviseurs van Tiffany het voorstel nog aan het beoordelen, maar verschillende aandeelhouders van de juwelier zeggen de prijs te laag te vinden. Tiffany geeft aan nog niet verder in gesprek te zijn, maar vooralsnog het huidige bod ‘zorgvuldig te bestuderen.’ LVMH wil over de uitkomst van eerdere gesprekken niets kwijt.

De mogelijke overname van Tiffany & Co. past binnen een grotere strategie van LVMH, weten experts. Het in de jaren tachtig opgerichte LVMH is al langere tijd op zoek naar mogelijkheden om op de Amerikaanse markt uit te breiden. Tiffany, zeggen analisten, zou een schot in de roos zijn.

Sterk luxe

Of de economieën van grote landen in een piek of dal zitten, lijkt voor het conglomeraat niet uit te maken. Het in de jaren tachtig opgerichte LVMH doet goede zaken onafhankelijk van de economische conjunctuur. Modemerken als Louis Vuitton en Givenchy floreren onder de vleugels van het bedrijf. Het luxesegment, waarin LVMH samen met concurrenten Kering (Gucci, Saint Laurent), Richemont (juwelenmerk Cartier en pennenmerk Mont Blanc) de grootste is, overleefde met gemak de crisisjaren 2008 en 2009. De luxemerken boekten in die jaren zelfs recordwinsten. De rijken der rijken hebben nog altijd zin om tienduizenden euro's en dollars te spenderen aan luxegoederen. Dat maakt het volgens marktkenners voor marktleider LVMH veilig en aantrekkelijk luxemerken aan het conglomeraat toe te voegen.

LVMH heeft een totale waarde van circa 200 miljard dollar. Het had het afgelopen boekjaar een omzet van 50 miljard dollar, 10 procent meer dan het jaar ervoor. De gunstige cijfers zijn voornamelijk te danken aan twee categorieën: mode en alcoholische dranken. In sieraden is het bedrijf een stuk minder sterk, ook in vergelijking met de concurrenten . De financiële groei in horloges en sieraden blijft met vier procent achter op de andere categorieën, blijkt uit de laatste cijfers.

In cijfers


LVMH
Omzet in 2018: 50 miljard dollar in totaal, 4,5 miljard dollar in sieraden en horloges
Beurswaarde: 200 miljard dollar
Aantal werknemers: 136.633
Winkels: 428 in enkel sieraden en horloges (beduidend de kleinste productcategorie)

Tiffany & Co.
Omzet in 2018: 4,4 miljard dollar
Beurswaarde: 12 miljard dollar
Aantal werknemers: 14.000
Winkels: 321

Dat zou nu met de overname van de Amerikaanse Tiffany & Co. radicaal kunnen veranderen. De overname van Tiffany zou het marktaandeel van LVMH in de Verenigde Staten vergroten. Voor LVMH zijn de Verenigde Staten belangrijk omdat daar een grote omzet mogelijk is, al zijn de omzetkansen in de snel groeiende Aziatische markt nog gunstiger. LVMH zou er juist nu voor hebben gekozen Tiffany over te nemen omdat het Amerikaanse bedrijf kampt met dalende verkopen - 4,4 miljard dollar in 2018 -  onder meer vanwege de handelsoorlog met China. Voor de helft haalt Tiffany de omzet uit de VS, in Europa dalen de cijfers, in China verdubbelde die het afgelopen boekjaar juist.

Tiffany, het juwelenmerk dat bekend staat om de lichtblauwe kleur (Tiffany blue genoemd) en zoetsappige campagnes, is een gewild adres voor stellen die willen trouwen. Tiffany profileert zich als de connaisseur voor verlovingsringen van tienduizenden euro’s. Het probleem: men trouwt later, en sowieso minder vaak. Een van de redenen waarom Tiffany het moeilijk heeft. En dan viel het aantal kassa-aanslagen vorig jaar met de feestdagen ook nog tegen.

Vriend van VS

Het Franse bedrijf LVMH heeft daarentegen weinig te vrezen van de Amerikaanse ontwikkelingen. Onlangs bepaalden de Verenigde Staten dat de nieuwe, willekeurig gekozen importheffingen op verschillende Europese goederen niet voor leer gelden. Daarmee blijven luxemerken als Dior, Givenchy en Louis Vuitton, die veel gebruik maken van leer, nu buiten schot. Ook champagne is uitgesloten van de heffingen.

Deze maand opende Louis Vuitton, het grootste merk van het LVMH-conglomeraat, in aanwezigheid van Donald Trump een nieuwe fabriek in Texas. LVMH haalde eerder dit jaar ook de Amerikaanse merken Stella McCartney en Fenty – van zangeres Rihanna - binnen.

Als er met Tiffany een deal gesloten wordt, dan is het een van de grootste – lees: een van de duurste – aanwinsten voor LVMH’s oprichter en topman Bernard Arnault. Zelfs de resterende aandelen van het iconische Christian Dior werden in 2017 voor minder (13 miljard dollar) gekocht. Met Tiffany zou LVMH het concurrent Richemont treffen. LVMH probeerde de onderneming dan ook al eerder onder de hoede te nemen, voor het in 2011 de Italiaanse juwelier Bvlgari overnam voor 5,2 miljard dollar.

Het 182 jaar oude Tiffany & Co. is een van de weinige, nog onafhankelijke sieradenmakers op wereldniveau. Tiffany, dat naamsbekendheid ontleent aan het boek en de film Breakfast at Tiffany’s, werken momenteel ongeveer 14 duizend mensen. Sinds 1987 heeft Tiffany een beursnotering. Het nog enigszins toegankelijke merk (sieraden beginnen bij een paar honderd euro) wil zich op mogelijk ook richten op de horlogemarkt, waar het de concurrentie aangaat met Richemont’s Cartier, Van Cleef & Appels, Jaeger-LeCoultre en Piaget.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden