Ambachtelijke kroket oogt als nieuw

Snackbarketen Febo maakt alles zelf, precies zoals de tijdgeest wil. Met een nieuwe huisstijl is dat nu duidelijker.

Beeld Ton Koene

Wat bouwvakker Kees Smit (65) niet weet, is dat zijn broodje bal met mosterd van de Febo er een is van de meest ambachtelijke soort. Aan de gele lichtbakken met ketchuprode letters van de automatiekmuur zag hij het nooit af.

De kanariegele huisstijl boven de snacks is vervangen door foto's van knisperende kroketten tegen een rustige witte achtergrond. Drie jaar heeft de Febo erover gedaan om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen,maar voor Feboveteraan Smit had het niet per se gehoeven. Hij komt toch al regelmatig voor een balletje. 'Dat blijft zo, met of zonder nieuw uiterlijk.'

Febo gooit het over de ambachtelijke boeg. De uitstraling van de 66 vestigingen is omgetoverd van schreeuwerig geel, naar rood met wit. De frietbakjes zijn niet meer van plastic, maar van bedrukt karton. Boven de toog prijken leuzen als 'Elke dag vers' en 'Opa's Recept'. 'Elke nacht trekken wij bouillon voor onze kroketten. Al onze producten worden dagvers bereid', zegt directeur Dennis de Borst. 'Een rustige huisstijl past beter bij dat verhaal.'

Ambachtelijk en biologisch

De bekendste snackautomatiek van Nederland volgt een trend die al langer gaande is in frituurland. Een lekkere snack is niet meer genoeg. Het moet ambachtelijk en biologisch. McDonald's speelde daar op in met een hernieuwde groene huisstijl en de mogelijkheid voor klanten zelf hun burger te beleggen. Maar de grote ketens leggen het steeds meer af tegen de 'eerlijke' burgerbars en frietkotten die zichzelf geen snackbar noemen, maar Frietboutique, Snacksalon of Frieterie.

Daar geen snacks van de groothandel, maar met de hand gepaneerde kroketten, zelfgemaakte ketchup en biologische frieten die ter plekke worden gesneden van aardappelen rechtstreeks van het land.

Traditionele cafetaria hebben een behoorlijke val gemaakt, volgens De Borst. Ook Febo zag een licht dalende trend. Vorig jaar ging het al wat beter. Toen was de omzet 35 miljoen euro, 2 procent meer dan het jaar ervoor. Met de frissere uitstraling en een beoogde groep verse klanten wil Febo die goede lijn doortrekken.

'Haute Friture', noemt trendanalist Anneke Ammerlaan de hang naar ambachtelijkheid. Want, zo signaleert zij, gewone snacks staan onder druk vanwege het ongezonde imago. Zomaar elke dag een kroket halen is er niet meer bij voor de bewuste consument, dus de frituur moet terug naar wat hij ooit was: verwennerij. 'Als je dan een kroket eet, wil je wel de beste kroket.'

Het filiaal van Febo in de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, waaraan de keten zijn naam dankt. Beeld Ton Koene

Ook bij McDonald's

Dan is alleen een nieuwe buitenkant niet genoeg, meent Ammerlaan. Daar prikken consumenten doorheen. Dat zag je volgens haar ook bij de McDonald's. De groene huisstijl deed nauwelijks wat met de klandizie. Wil Febo dus een breder publiek trekken dan alleen de dronken student of man van middelbare leeftijd, dan moet dat ambachtelijke doorklinken in de receptuur.

Van een verandering van receptuur, 'Febo's geheim', moet directeur De Borst niets weten. Ammerlaans vergelijking met de McDonald's gaat volledig mank, vindt hij. Want opa's recept is geen loze marketingleus, maar het echte recept van zijn bloedeigen grootvader Johan de Borst.

Hij leerde voor de oorlog de fijne kneepjes van het banketbakkersvak bij een zaak op de Ferdinand Bolstraat. Later startte hij zijn eigen winkel aan de Amstelveenseweg. Ook begon hij een krokettenautomatiek aan huis, die het gaandeweg overnam van het gebak. Het enige manco aan dit verhaal, volgens De Borst junior, is dat zijn klanten het nog niet weten. 'Wij zijn door de jaren heen vergeten te vertellen dat we alles zelf maken en nooit wat invriezen. Voor onze kroketten gebruiken we Nederlands rundvlees, de beste groenten, roomboter en zelfs slagroom. We hebben Febofans die dagelijks naar ons toekomen, maar dat verhaal nog nooit hebben gehoord.'

Pop-up automatiek van FEBO in de PC Hooftstraat. Beeld anp

Tevreden maar niet onverdeeld positief

Yvonne Blom, de trotse uitbater van de Febo aan de Ferdinand Bol, heeft veertig jaar geleden nog gewerkt met oprichter Johan de Borst. Een man met hart voor de zaak, vertelt de 72-jarige Blom met Amsterdamse branie. Toen zij de eer kreeg om in 1993 een vestiging te openen in de straat die Febo zijn naam gaf, vergat zij het kassageld op de dag van de opening. De Borst senior kwam dit uit eigen zak bijleggen.

Tegenwoordig werkt dat een beetje anders bij Febo, waarvan 57 van de 66 vestigingen franchisers zijn die betalen om de naam te dragen. Blom is tevreden met de nieuwe look. Maar niet onverdeeld positief. 'Die verbouwing betaal ik als eigenaar helemaal uit eigen zak. De klanten vinden het wel aardig. Maar ik verkoop er nog geen kroket meer of minder om.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden