Een vrachttoestel van wat eerder Amazon Prime Air heette.
Een vrachttoestel van wat eerder Amazon Prime Air heette. © REUTERS

Amazon start met eigen pakjesdienst

De websuper wil in sommige steden al binnen 2 uur leveren

Onder wiens duiven heeft Jeff Bezos, de grote baas van Amazon, eigenlijk nog niet geschoten? Vrijdag meldde The Wall Street Journal, de doorgaans goed geïnformeerde zakenkrant, dat 's werelds bekendste websuper pakjesbezorgers als FedEx en PostNL gaat beconcurreren. Amazon gaat voor koerier spelen voor zakelijke klanten, aldus de krant.

'Shipping with Amazon' (verzenden via Amazon) is kennelijk al in een vergevorderd stadium. De koeriersdienst zou over enkele weken in Los Angeles moeten beginnen. De service is toegankelijk voor bedrijven die producten verkopen via de website van Amazon.com. Natuurlijk gaat de verzenddienst concurreren op prijs, door onder de tarieven te gaan zitten van de oude, gevestigde rivalen. Op de effectenbeurs van New York gingen de aandelenkoersen van FedEx en UPS vrijdag prompt onderuit.

Pakketbezorging is de jongste sector die Bezos probeert te ontwrichten. Hij begaf zich eind vorig jaar op de markt voor 'natuurvoedingsmiddelen' met de overname van de keten Whole Foods Market. Gisteren werd bekend dat Amazon in sommige steden online bestellingen binnen twee uur wil afleveren.

Onlangs ging Amazon in zee met superinvesteerders Warren Buffet en JP Morgan Chase om de Amerikaanse gezondheidszorg te 'moderniseren'.

Dat Bezos ambities heeft in de pakjesbezorging is niet nieuw. In 2015 onthulde hij grote investeringen te willen doen in Amazon Air, een eigen luchtvrachtbedrijf dat op den duur over honderd vliegtuigen moet beschikken, met 15 duizend werknemers en 200 vluchten per dag. Al twee jaar langer ontwikkelt Amazon drones die volautomatisch kleinere zendingen bij klanten thuis aan de deur afleveren.