Amazon pakt nepreviews hard aan

'Thismomblogs', 'amazon4u', 'wiebelhaus' en 'topratedplus' zijn gewaarschuwd. De vier behoren tot de 1.114 internetters die door Amazon voor de rechter zijn gedaagd, omdat ze tegen betaling neprecensies plaatsen onder producten op de website van het bedrijf. Volgens Amazon loopt zijn imago schade op door de 'vervalste, misleidende en ongeloofwaardige' besprekingen.

Beeld anp

In de aanklacht staan geen namen of andere gegevens van de aangeklaagden. Amazon identificeert hen aan de hand van de gebruikersnamen waarmee ze inloggen op zijn website. Volgens het bedrijf overtreden de aangeklaagden de gebruiksvoorwaarden en schenden ze wetten die consumenten moeten beschermen tegen valse claims. Amazon eist dat de 1.114 gebruikers een schadevergoeding betalen en opdraaien voor de juridische kosten die het bedrijf maakt.

Amazon heeft de vermeende neprecensenten achterhaald op Fiverr, een website waarvan leden vanaf 5 dollar allerlei diensten aanbieden. Zo belooft ene Abigail38 recensies te plaatsen onder zestig pseudoniemen. De aanbieder zegt ook gebruik te maken van verschillende IP-nummers, de cijferreeksen waaraan individuele computers op internet worden herkend. Op die manier omzeilt Abigail38 een van de controlemechanismen die Amazon gebruikt om bedriegers te ontmaskeren.

Maatregelen

Een ander middel van Amazon om het kaf van het koren te scheiden is nagaan of die klant met zijn lovende bespreking het product werkelijk heeft besteld. Om die horde te nemen stelt Abigail38 voor dat haar opdrachtgevers een cadeaukaart sturen, zodat ze het product gratis kan bestellen. Andere besprekers laten zich lege enveloppen of pakketten sturen, zodat het lijkt alsof ze echt iets hebben besteld.

De aanklacht is niet Amazons eerste maatregel tegen het verschijnsel. In april sleepte het vier websites voor de rechter die bemiddelen tussen bedrijven en betaalde recensenten. Zij opereerden onder namen als 'buyamazonreviews'. Een deel is sindsdien offline.

Sinds Amazon twintig jaar geleden klanten begon te vragen om oordelen over hun aankopen werden honderden miljoenen recensies online gezet. Maar een klein deel daarvan, zegt Amazon, is met list en bedrog tot stand gekomen. 'Niettemin hechten we het hoogste belang aan de geloofwaardigheid van de meningen van de klanten.'

Beeld anp

Boetes

Neprecensies zijn een groot probleem op internet en kunnen bedrijven duur komen te staan. Een Italiaanse rechtbank legde de reissite TripAdvisor begin dit jaar een boete op van een half miljoen euro, omdat het niet genoeg zou hebben gedaan om valse besprekingen tegen te gaan. Het Amerikaanse bedrijf was aangeklaagd door de nationale organisaties van hotels en de Italiaanse consumentenbond. Yelp, een digitale variant op de Gouden Gids, onthulde twee jaar geleden dat zijn automatische controlesysteem bijna een kwart van de klantbeoordelingen als verdacht aanmerkt.

Brits onderzoek wees dit jaar uit dat bedrijven negatieve besprekingen gebruiken om concurrenten dwars te zitten en dat consumenten dreigen met onlinekritiek om kortingen af te dwingen. Het zou gaan om 'miljoenen' valse recensies. Naar aanleiding van dat onderzoek gingen BBC-journalisten op onderzoek uit. Ze vonden onder andere een positief oordeel over een kredietverstrekker onder de naam van een vrouw die zeven jaar geleden bij een auto-ongeluk om het leven kwam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden