'Amazon breidt uit met 400 fysieke boekenwinkels'

Online winkel Amazon.com gaat in de Verenigde Staten 300 tot 400 boekenwinkels openen. Dat schrijft The Wall Street Journal. De stap van Amazon lijkt onderdeel van een voorzichtige trend: in Nederland kondigden vorige week ook webwinkels Coolblue en Neckermann aan fysieke winkels te openen.

null Beeld null

De online allesverkoper opende in november 2015 al een winkel in Seattle, de stad waar Amazon zijn hoofdkantoor heeft.

Dat het bedrijf tot 400 fysieke winkels wil gaan openen is opvallend. Amazon is er juist medeverantwoordelijk voor dat vele boekenwinkels de voorbije jaren de deuren moesten sluiten.

De online winkel startte twintig jaar geleden met de verkoop van boeken via het internet en de boekenwinkels kregen het steeds moeilijker om met het bedrijf te concurreren. Later ging Amazon ook andere spullen verkopen.

In de winkel in Seattle worden de boeken verkocht die het populairst zijn op Amazon.com. Daarnaast is er de mogelijkheid om gadgets en e-readers uit te proberen.

Een woordvoerster van Amazon liet weten dat het bedrijf geen commentaar geeft op 'geruchten en speculatie'.

Klanten schuiven aan bij de opening van de eerste Amazon-boekenwinkel in Seattle op 3 november 2015. Beeld null
Klanten schuiven aan bij de opening van de eerste Amazon-boekenwinkel in Seattle op 3 november 2015.

Clicks naar bricks

Vorige week kondigden Neckermann en Coolblue vlak na elkaar aan een reeks fysieke winkels te openen. Daarmee gaven ze de voorzichtige aftrap voor een nieuwe trend: van verkoop puur via de computer, naar verkoop in klassieke stenen winkels. Van bricks naar clicks, zoals de vorige beweging in webwinkel-Engels werd genoemd, wordt dus langzaam van clicks naar bricks.

'Je kunt inderdaad van een trend spreken', zegt directeur Hans van Tellingen van winkelonderzoeksbedrijf Strabo. 'En ik durf zelfs nog wel een stapje verder te gaan: je kunt van de toekomst spreken.'

De stap is volgens Van Tellingen een logische, want webwinkels hebben vaak te maken met een essentieel probleem: de enorme kosten voor hun logistiek. 'Kijk naar Amazon, kijk naar Zalando; groeibedrijven die jaar na jaar megaverliezen draaien. Dat komt omdat ze én de goedkoopste willen zijn, zich ondertussen blauw betalen aan gratis verzendkosten, én te maken hebben met idiote retourpercentages. Dat kan gewoon niet uit. Tenzij je een fysieke winkel hebt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden