Amázing: Tel Sell komt terug op televisie

De reclamespots voor vernuftige huishoud- en schoonheidsproducten van Tel Sell komen terug op televisie.

Tel sell Beeld RV

De Oostenrijkse Mediashop heeft thuiswinkelbedrijf Tel Sell gekocht, exact een jaar nadat het bedrijf uit Almere in de verkoop werd gezet. Hoewel Tel Sell het meest bekend is om de met Amerikaans accent gepresenteerde en vaak op de lachspieren werkende ‘infomercials’, richtte het bedrijf zich sinds de doorstart in 2008 bijna uitsluitend nog op online winkelen.

Sterker nog: het eerdere faillissement werd deels verklaard door de opkomst van online winkelen. Toch ziet de nieuwe eigenaar juist wel weer brood in televisie. Mediashop, dat actief is in meer dan veertig landen, hoopt op een groter marktaandeel in West-Europa en heeft zendtijd voor Tel Sell ingekocht bij RTL.

‘Uw vermoeide voeten er jong uit laten zien is een lastige klus. Maar vanaf nu niet meer! Stelt u zich eens voor: elke dag een voetmassage.’ Op het beeldscherm flitsen verschillende voeten langs, verstrengeld in een grote, witte, schuimende borstel die met zuignappen op de vloer van de douche of aan de rand van de badkuip is vastgezogen. De stem zet voort: ‘Easy Feet is als een wasstraat voor uw voeten.’ Deze bijna drie minuten durende reclame was slechts een van de vele, inmiddels een cultstatus houdende, ‘infomercials’ van Tel Sell.

De Easy Feet, te koop via Tel Sell.

Bron van vermaak

De reclames van Tel Sell, die ook ’s nachts uitgezonden werden, waren voor velen vooral een bron van vermaak. Op elektrische schokjes werkende buikspierapparaten, een uit zeventien delen bestaande mixer of een door Paul Young aangeprezen verzameling jarentachtighits. Toch werden ook genoeg consumenten door de spotjes verleid tot een aankoop; de omzet lag rond de 40 miljoen euro per jaar. ‘Het spotje van de jaren tachtig hits kende ik van voor naar achter en de cd heb ik uiteindelijk ook besteld,’ lacht Marc Harens (43). ‘In mijn studententijd keken we de spotjes ’s nachts na het uitgaan. Het was toen dat, óf reclames voor erotische 06-nummers. Ik denk niet dat het concept nu nog zou werken. Wie heeft nog de tijd voor productpresentaties van een uur? Daarnaast is er nu tv on demand en ben je op geen enkel uur van de dag meer veroordeeld tot reclames kijken.’

Anika Apeldoorn (28) keek in de lange tussenuren van school of ’s morgens vroeg samen met haar zusje. ‘Vooral de buikspierapparaten waren favoriet,’ herinnert ze zich. ‘Hoewel we in de verleiding kwamen om iets te kopen, waren we nog te jong en hadden we geen cent te makken.’ Apeldoorn gelooft niet dat ze alsnog iets zal kopen, wanneer Tel Sell weer op de buis verschijnt. ‘Ik zal misschien uit nostalgie een paar keer kijken.’

Online verkoopt de nieuwe eigenaar van Tel Sell al vergelijkbare producten. Een selectie: een anti-snurk kinband, een multifunctionele groentesnijder met drie vlijmscherpe messen en een ‘oorstofzuiger’. Maar hoe ziet Tel Sell de toekomst van het televisiespotje voor zich in het digitale tijdperk?

De Oorstofzuiger, te koop via Tel Sell.

Uitgebreide marketingstrategie

Oprichter Louise Mulder, die ook na het fuseren van Tel Sell en Mediashop betrokken blijft, beaamt dat televisie niet meer dezelfde impact heeft als voorheen. Mulder: ‘De infomercials zullen dan ook een onderdeel zijn van een uitgebreidere marketingstrategie. De klant kan in principe nog steeds een product direct bestellen door te bellen. Maar daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook de webshop en adverteren we via sociale media, zoals ons eigen YouTube-kanaal.’

De nieuwe spotjes worden sinds begin deze maand langzaamaan weer geïntroduceerd op de televisie. Vooral in de ochtenduren, van zes tot half twee. De formule en naam blijven onveranderd. En, naast de eigen Duitse studioproducties van Mediashop, kunnen we ons ook weer verheugen op de enthousiaste, Amerikaanse presentatoren. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.