Altijd prijs

Een beetje tijdschrift heeft tegenwoordig een prijzengala waarop een bekende Nederlander wordt gekroond. Feestje eromheen, camera’s erbij en hup, je hebt iets neergezet waarover wordt gepraat....

30 oktober, 19.15 uur, Amstel Hotel, Amsterdam. Het glossy blad Beau Monde reikt voor de negende keer de Beau Monde Awards uit. Dresscode: Tinkerbell (‘feestelijk met een magical touch’) Winnaars: Quinty Trustfull (Beau Monde Style Award), Anita Witzier als Annie Lennox (Makeover Award) en de vrouwelijke cast van de RTL4-serie Voetbalvrouwen (Covergirl Award).

De fotograaf van het societypersbureau staat langs de rode loper en kent iedereen. ‘Kijk, dat is de vrouw van Erik de Zwart. En dat is een societymevrouw die geen reet uitvoert maar wel héél veel geld heeft. Die is er altijd.’ Voor de deur van het Amstel Hotel staat hij met een tiental collega’s en diverse cameraploegen. ‘Lelijk licht hier, hè’, zegt hij tegen een collega. Die knikt. ‘Dat wordt even photoshoppen.’ ‘Jij denkt zeker dat ik niks te doen heb’, antwoordt de fotograaf van het societypersbureau.

‘Dit is al mijn vierde klus vandaag. Ik heb het koud.’ Het is een goed feestje, zegt de fotograaf. Want vanavond zijn er niet alleen de ‘usual suspects’ – de tvstylisten, Micky Hoogendijk, Joop Braakhekke – maar ook echte ‘toppers’ als Leontine Borsato, Gerard Joling en Patty Brard met haar nieuwe vriend.

Tv-stylist Maik de Boer draagt een glimmende blouse, die tot halverwege de kale borst openstaat, en een strakke broek. ‘Spannend setje, Maik’, roepen de fotografen. Alle sterren willen graag op de foto. Quinty Trustfull draait zich na het poseren nog even om. ‘Hebben jullie mijn rug wel gezien?’ ‘Hoho, nog even hier kijken, Quinty!’ Gerard Joling tegen de fotografen: ‘Ik hoor niemand Gerard roepen. Ik loop door, hoor. Jongens, ik ben aan het doorlopen!’ Hij zet drie stappen, de fotografen roepen. Joling stopt, draait zich om en lacht.

Beau Monde was de eerste Nederlandse glossy die op het idee kwam een awardgala te organiseren. Inmiddels tel je als blad niet meer mee als je het níét doet. Zo kiest mannenblad JFK jaarlijks een Greatest Man en is er bij vrouwenblad Jackie een award voor Jackie’s It-Girl. Cosmopolitan heeft een Fun Fearless Female, FHM een meest sexy vrouw, Esquire een bestgeklede man en ELLE heeft de Style Awards. Bij zo’n awarduitreiking hoort een hip feestje, met – als je het goed doet – een hoop fotografen en filmploegen en een batterij bekende Nederlanders. De modeprijzen van Marie Claire haalden het NOS-Journaal.

‘Je moet buiten het schap iets neerzetten waarover gepraat wordt’, zegt Carlijn Offergelt. Zij werkte bij tijdschriftuitgeverijen en is medeoprichter van Was Will das Weib, ‘een marketingbureau gericht op de vrouwelijke consument’. Onlangs organiseerde ze de uitreiking van de Fun Fearless Female Award voor vrouwenglossy Cosmopolitan. Daar wordt de Cosmo-vrouw van het jaar gekozen. Dat is ‘een beauty met brains en humor’ – dit jaar won actrice Lieke van Lexmond.

Awardgala’s als deze komen niet uit de lucht vallen. In het buitenland reiken de glossy’s al jaren prijzen uit aan bekendheden. Soms, vertelt Offergelt, zijn die shows zo succesvol dat ze live op televisie worden uitgezonden. Lezers zijn blijkbaar dol op lijstjes en verkiezingen. En de pers is dat net zo goed. Belangrijkste stelregel: hoe meer bekendheden er op het feestje komen, hoe meer pers er zal zijn. En hoe meer pers er is, hoe meer de award ertoe doet. ‘Het is een kwestie van zorgen dat je de hottest ticket in town wordt’, zegt Offergelt.

Bij de uitreiking van de Fun Fearless Female Award is dat gelukt, zegt Offergelt. Er was wel een minpuntje. ‘Fiona Hering zei laatst bij RTL Boulevard dat ze het nou wel welletjes vond met al die awards. Bij de Fun Fearless Female is RTL Boulevard daarna niet eens komen filmen. Zoiets is voor Cosmo heel vervelend.’ Verbaasd over het wegblijven van het tv-programma was Offergelt overigens niet. ‘Je kunt met zo’n overkill aan awardgala’s haast geen feestje meer organiseren dat écht het gesprek van de dag is. Als ik nu een blad had, zou ik never aan een awarduitreiking beginnen.’ Daarbij: het valt niet mee om met zo’n hausse aan prijzengala’s een originele winnaar te vinden. Maar misschien hoeft dat ook niet. Zo won actrice Hanna Verboom in krap een jaar drie awards: ze was Jackie’s It-Girl in 2007, ze won de ELLE Style Award en een paar weken terug de Fun Fearless Artist Award van Cosmopolitan, een prijs voor aanstormend talent. Offergelt: ‘Kennelijk is het een type dat het goed doet op dit moment.’

Het feestje van Beau Monde is een goed voorbeeld van een hottest ticket in town. ‘Erg gewild’ onder bekendheden, zegt Offergelt. En dus net zo gewild onder roddelbladen en televisierubrieken. Maar hoe bereik je dat? ‘Beau Monde doet het al jaren. Bovendien zeikt Beau Monde nooit artiesten af, dus hebben ze een goede binding met de BN’ers.’ ‘Welkom op het grootste glamourevent van 2008’, zegt hoofdredacteur John Lukken. De winnaressen krijgen een ‘kostbaar diamanten collier’. Zo ook presentatrice Anita Witzier, die de Makeover Award wint. Ze poseerde voor het tijdschrift als zangeres Annie Lennox. ‘Dit was zo ont-zettend teamwork’, zegt Witzier. ‘Want ik word echt niet wakker als Annie Lennox. Mocht ze willen!’

14 oktober, 18.00 uur, Passenger Terminal, Amsterdam. Mannenblad JFK kiest voor de tweede keer een Greatest Man.

Dresscode: black tie.

Winnaar: Peter R. de Vries.

Het thema van de JFK-avond is ‘vliegveld’, en dus zijn er tientallen stewardessen op hoge hakken in netkousen en korte rokjes. De genodigden lopen allemaal door een namaakdetectiepoortje. Een van de stewardessen strijkt met een metaaldetector langs de broekspijpen van tv-kok Joop Braakhekke. Een ander fouilleert hem. Alle aanwezige fotografen – in smoking en met zwarte lakschoenen, net als de gasten – snellen eropaf. Braakhekke en de stewardessen poseren voor de foto. ‘Nog even hier kijken, Joop!’

De uitgever van JFK, Yves Gijrath, zegt dat ‘het awardgebeuren’ nogal belangrijk is. ‘Met alleen een blad red je het niet meer. Je bent als uitgever voortdurend op zoek naar vernieuwing. Zo’n awarduitreiking levert publiciteit op en werkt oplageverhogend. Zo simpel is het.’

Het blad pakt het groots aan: er is een galadiner voor 360 man en er is een veiling ten bate van Stichting Kinderen Kankervrij. Daar worden een op maat gemaakte toga van Bram Moszkowicz, een door kunstenaar Selwyn Senatori ‘handbeschilderde’ warmtecabine en een luxe vijfgangendiner in een luchtballon geveild. Aan het eind van de avond zal de Greatest Man een exclusief horloge van sponsor Audemars Piguet winnen. De gebruinde Gijrath, ook bedenker van de Miljonair Fair, kust kunstenares Ans Markus drie keer – ‘Hé, hai, leuk dat je er bent’ – en vervolgt: ‘Het goede doel is belangrijk. Het is niet zo van: we doen ook even een veiling. Als je zoiets doet, moet je het groots doen. Dat is mijn adagium.’ Willem Baars, hoofdredacteur van JFK, legt uit waaraan de winnaar moet voldoen. ‘Hij heeft stijl en gevoel voor humor, is succesvol en erudiet. Een doorzetter met een pitbullachtige mentaliteit. De Greatest Man past erg bij ons blad. Hij is allesomvattend.’ Wie goed oplet, heeft wel een vermoeden wie er gaat winnen. Van de genomineerden (Ruud de Wild, Dinand Woesthoff, Peter R. de Vries, Joost Karhof, Matthijs van Nieuwkerk) is alleen misdaadverslaggever De Vries aanwezig.

Soms kiezen de lezers, in dit geval kiest een jury de winnaar. Of koos, want de JFK met de Greatest Man op de cover is al gedrukt en ligt de dag na de verkiezing in de winkels. De winnaar is dus al een tijdje op de hoogte. Dat moet ook, want het is voor een geslaagde awarduitreiking van belang dat de winnaar zijn prijs komt ophalen. Nadeel is dat de andere genomineerden, wetende dat zij buiten de prijzen zullen vallen, vaak verstek laten gaan.

Binnen in de Passengers Terminal rijden stewardessen rond met trolleys Moët et Chandon. De camera’s van SBS’ Shownieuws filmen sportpresentator Wilfred Genee, want hij zit in de jury. Maar wanneer een vertegenwoordiger van een van de sponsors een paar vragen beantwoordt van Volkskrant magazine (‘Geen idee wie er genomineerd is’), komt Gijrath tussenbeiden. ‘Wat ben jij eigenlijk van plan? Dit hier is een gala, dat moet je goed begrijpen. Ik ben hier om mijn gasten te beschermen.’ De uitgever wantrouwt de pers. Maar niet alle pers. ‘Shownieuws loopt hier rond, maar dat is wat anders. Dat is generiek, oppervlakkig. Jij gaat in depth.’ Gijrath wil ‘duidelijke afspraken’ maken. ‘Ik ben de laatste die de pers de mond wil snoeren’, zegt hij. ‘Het is hier natuurlijk de Sovjet-Unie niet. Maar dit is wél een gala.’ Shownieuws meldt ’s avonds dat Peter R. de Vries wint.

15 oktober, 18.10 uur, Restaurant Momo, Amsterdam. Vrouwenblad Jackie reikt voor de derde keer een award uit aan Jackie’s It-Girl.

Dresscode: geen.

Winnaar: presentatrice Nikkie Plessen.

Jackie, ook van de Gijrath Media Group, definieert een It-Girl als ‘bijvoorbeeld Kate Moss met kaplaarzen in de regen’. It-Girls zijn ‘intrigerend, blinken uit in stijl en verschijnen altijd op de juiste plek op het juiste moment’. De genomineerden, actrice en presentatrice Jennifer Hofman, actrice Sylvia Hoeks, presentatrice Nikkie Plessen, model Kim Feenstra en actrice Maryam Hassouni, zijn allemaal ‘meiden die mannen laten watertanden en voor vrouwen een voorbeeld zijn’.

Voordat de gasten arriveren, verruilt Jackie-hoofdredacteur Femmetje de Wind haar platte schoenen voor pumps. ‘We willen naar onze lezer toe een voorbeeldvrouw benoemen,’ zegt ze. ‘De winnares is hét hotte meisje van dit moment, dat op elk feestje wordt uitgenodigd en dat op elke tijdschriftcover staat. Een award uitreiken is gewoon een goed idee, waarom zou je daar niet aan mee willen doen?’

Twee fotografen, allebei werkzaam voor een roddelblad, hebben in Momo alle aanwezige beroemdheden al gefotografeerd. Ze leunen verveeld tegen de bar, een glas witte wijn in de hand. Dit was blijkbaar niet de hottest ticket in town, want de oogst is wat mager vanavond: Regilio Tuur – ‘maar die is er altijd’, een paar van televisie bekende stylisten en kappers, en een presentator van TMF die een reportage maakt. ‘Ik ben elke avond op dit soort nietszeggende feestjes’, zegt een van de fotografen. ‘Als je Henkjan Smits zes keer per week tegenkomt, heb je het op een gegeven moment wel gezien.’

De Wind maakt op een podiumpje bekend dat Nikkie Plessen heeft gewonnen. De directeur van Porsche Nederland, de sponsor, houdt ook een praatje. ‘Ik val elke dag met m’n neus in de boter’, zegt hij. Hij mag Plessen een prijs uitreiken. ‘Je weet maar nooit. Misschien is het wel een Porsche’, grapt hoofdredacteur Femmetje de Wind. De Porschedirecteur overhandigt Plessen een Porsche-tas. Een van de fotografen: ‘Peter R. de Vries kreeg gisteren een klokkie van zo’n 15.000 euro. Zij krijgt een tasje van 300 euro. Dan heb je het toch over een ander soort verkiezing.’

De rest van de gasten is vooral geinteresseerd in elkaar, en een stuk minder in de verkiezing en de daaropvolgende modeshow. Zo komt een ‘directeur van een bedrijf in voedingssupplementen’ vooral om met vrienden ‘een drankje te drinken’. ‘Wij zijn allemaal jongens die hard werken en hard feesten. Dan word je uitgenodigd voor dit soort dingen.’ Het interesseert hem ‘totaal nul’ wie tot It-Girl wordt verkozen. ‘O, komt er ook een modeshow? Goh.’

30 oktober, 20.20 uur, Amstel Hotel, Amsterdam.

Wanneer de Beau Monde Awards zijn uitgereikt en het feestje kan beginnen, moeten de journalisten naar buiten. Daar staan de fans, die daar zullen staan totdat de laatste beroemdheid het Amstel Hotel heeft verlaten. Naast de loper staat een man. Hij overhandigt zijn kaartje, waarop zijn eigen foto staat. Paul van der Linden is hoofdredacteur en uitgever van Society World. ‘Dat ken je misschien niet. Wij zijn nieuw en niet in de winkel te koop. Society World geeft een soort samenvatting van wat er gebeurt in societyland. Het is een nieuw concept, want het wordt alleen verstuurd naar vijftienduizend topadressen.’

Ook Society World gaat binnenkort een award uitreiken, vertelt hij. ‘De Society World Award. De prijs gaat naar iemand die zich verdienstelijk heeft gemaakt in de societywereld. Er is gewoon markt voor zo’n award. Het is één grote luchtbel, het gaat helemaal nergens over, maar de mensen eten het.’

Over de genomineerden moet hij even nadenken. ‘Sita, Yolanthe, enneh* Caroline de Bruijn van GTST.’ Hoe je je ‘verdienstelijk’ maakt in de societywereld? ‘Dat kun je lekker breed opvatten.’ Hij lacht. ‘En dat is precies de bedoeling, want het gaat om het feestje, natuurlijk.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden