'Als we kleiner worden kan dat banen kosten'

De voorzitter van de ondernemingsraad weet nog niet of de verkoop van de Britse tak van Tata Steel goed uitpakt voor de fabriek in IJmuiden. 'Op de lange termijn is de uitkomst ongewis.'

De Hoogovens van staalproducent Tata Steel gezien vanaf de Noordzee. Beeld anp

'Dit is toch een drastische stap. Veel drastischer dan ik had verwacht', zegt Frits van Wieringen, de voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad in IJmuiden en ook lid van de internationale medezeggenschapsorganen van Tata Steel. De afgelopen dagen was hij in het Indiase Mumbai, waar de negenkoppige board van Tata Steel zich boog over de toekomst van de staalactiviteiten.

Tata Steel in de UK wordt verkocht. Hoogovens komt dus opnieuw op eigen benen te staan?

'Nou, zo is het ook niet helemaal. Onduidelijk blijft even wat er in Groot-Brittannië wordt verkocht. Voor de fabriek van lange producten (bouwstaal-red) in Scunthorpe waren al onderhandelingen gaande over de verkoop aan een private- equitypartij. Nu wordt ook de grote fabriek voor platte producten (onder meer rollen staal voor de automobielindustrie) in Port Talbot afgestoten. Dat is de grootste fabriek. Maar er blijft nog wel wat over. Ik noem de fabriek voor engineering staal in Rotherham. Gaat die ook weg? Dat is zo nog niet gezegd. Maar je kunt wel stellen dat Hoogovens het belangrijkste deel wordt van Tata Steel Europa. Maar daarmee zal het nog niet weer Hoogovens gaan heten.'

Veel mensen in IJmuiden slaken een zucht van verlichting. Zestien jaar hebben ze de winsten in hun moderne fabriek in de bodemloze put in Groot-Brittannië zien wegvloeien. Eindelijk gaat het mes erin.

'Er zullen mensen op de werkvloer zijn die zo denken. Maar de laatste jaren is wel het een en ander van die aversie tegen de Britten weggeëbd. Er is enorm veel gesaneerd in Groot-Brittannië in die zestien jaar sinds de fusie met British Steel. Duizenden banen zijn verdwenen. Vele fabrieken zijn al gesloten. Je kunt niet zeggen dat daar niets is gebeurd. Ik spreek ook met de collega's van de Britse vakbonden. En die hebben heel wat meegemaakt. Deze week lopen er nog nieuwe ontslagronden.

Pakt dit goed of slecht uit voor de fabriek in IJmuiden?

'Dat kan je zo niet zeggen. Op het eerste gezicht lijken de gevolgen beperkt. Het is niet zo dat Hoogovens op grote schaal aan de Britten halffabrikaten levert en daardoor belangrijke klanten verliest. Maar op lange termijn is de uitkomst ongewis. Je bent nu in de staalindustrie in Europa weer een klein bedrijf dat Europees is georganiseerd. Als we kleiner worden, kan dat banen gaan kosten.'

Waarom heeft Tata ingegrepen?

'Ik kan maar een verklaring geven: China. De Europese markt wordt overspoeld met goedkoop staal uit China. En dat merken ze daar in Groot-Brittannië veel meer dan wij op het continent door de hoge koers van het Britse pond. Dat valt desastreus uit. Eigenlijk kon Tata geen andere kant meer op, ook omdat de Britse overheid geen helpende hand wil bieden.'

Het is voor een bedrijf in India ook gemakkelijker om ergens ver weg het mes in een van de dochters te zetten als het mis gaat.

'Ik wil niet klagen over het bedrijf Tata. Tot nu toe hebben zij zich verantwoordelijk gedragen als ondernemer tegenover het personeel. Ik ben ieder jaar wel een keer in Mumbai geweest. En het gaat ze echt niet alleen om het geld. Als er bedrijven worden verkocht, proberen ze dat zo omzichtig mogelijk te doen en nemen ze er ook de tijd voor. Dat gebeurt nu ook met de fabriek in Scunthorpe die verkocht worden aan Grey Bull.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden