INTERVIEW

'Als je mij ontslaat, los je de problemen bij ProRail niet op'

Volgens de directeur Operatie bij ProRail,  Wim Knopperts, zijn de reservesystemen afdoende in geval van nood. Toch was het treinverkeer maandag langdurig ontregeld.

Beeld x

Weet u al wat de storing van maandag heeft veroorzaakt?

'Bij geplande werkzaamheden bij het externe rekencentrum in Nieuwegein waar onze computers zijn ondergebracht, is zondag op vier plaatsen schade ontstaan. We hebben de schade zondag niet opgemerkt. Vast staat dat alle systemen zondag (er rijden dan minder treinen, red) de schade nog konden opvangen. Pas toen de systemen maandag in de ochtendspits zwaarder werden belast, openbaarden de defecten zich.'

Heeft u geen reservesystemen om dit soort problemen te ondervangen?

'Jawel. We hebben in Nieuwegein zeven computers staan, die elkaars taken in geval van nood kunnen overnemen. Je kunt het vergelijken met een vliegtuig. Als er bij een lijnvliegtuig twee van de vier straalmotoren uitvallen, kan het vliegtuig op de overgebleven motoren veilig landen.'

Van een veilige landing was maandag in de ochtendspits in Utrecht geen sprake. Werkt u met verouderde computersystemen?

'Nee, we hebben sinds 2007 ruim honderd miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe en betere systemen. Alle onze computers voldoen aan de modernste standaarden. De computers werken in drie koppels van twee en kunnen elkaar overnemen. De stroomtoevoer is eveneens drievoudig uitgevoerd. We onderzoeken nog of de computers zondag teveel of te weinig stroom hebben gekregen. Ook moet nog duidelijk worden of er zondag fouten zijn gemaakt bij de werkzaamheden aan het onderhoudscentrum.'

Gestrande reizigers op Utrecht CS afgelopen maandag. Beeld ANP

Zijn storingen eigenlijk wel uit te bannen?

'Honderd procent garantie kunnen we nooit geven. Alle grote organisaties, van de verkeersleiding van Schiphol tot de onlinebetaalsystemen van banken, kampen van tijd tot tijd met computerstoringen. Wij snappen de kritiek van het publiek, op het moment dat wij worden getroffen door een storing. Bij ons zijn direct een paar honderdduizend reizigers de dupe van computerproblemen.'

Reizigersorganisatie Rover eist het ontslag van de verantwoordelijk directeur. Bent u dat?

'Ik ben niet met die vraag bezig. Mijn taak is om oplossingen te zoeken voor de problemen. Ik begrijp die kritiek wel. Ik vind het oprecht heel vervelend voor de reizigers die maandag op en rond Utrecht zijn gestrand. Maar als je mij, of onze directeur ict, nu ontslaat, los je de problemen niet op. Een eventuele opvolger zal voor dezelfde uitdagingen komen te staan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden