Als fabriek verhuist, pakt ook het vakblad zijn koffers

Jarenlang waren de vakbladen het zorgenkindje van uitgever Reed Elsevier. Internetdiensten hebben het tij gekeerd. Ook in China ruikt het bedrijf volop kansen....

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

Aan Largo-Z, Sans Peur en Pavarotti van de Helle is de moderne tijd niet zonder sporen voorbijgetrokken. Van deze dekhengsten werden vroeger bijzonderheden als fokrichting en dressuurindex op papier bezorgd aan tienduizenden paardenfokkers, op zoek naar het juiste zaad voor hun merries.

Sinds twee jaar hoeven de fokkers niet meer op de postbode te wachten. Samen met de Koninklijke Vereniging Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) richtte uitgever Reed Business de website KWPNStallion.com in, met een dagelijks ververst aanbod. Toegang: 107 euro per jaar.

Het elektronisch hengstenboek illustreert perfect de transformatie die de vakbladenbranche ondergaat, stelt Gerard van de Aast van Reed Business. De Nederlander staat sinds 2000 aan het hoofd van de vakbladen en -beurzendivisie van Reed Elsevier, alleen al in Nederland goed voor meer dan 130 titels, van Boerderij tot het Tijdschrift voor de Politie.

Steeds meer kennis die onmisbaar is voor bedrijven en beroepsgroepen verhuist naar internet. ‘Online informatie is al goed voor 30 procent van onze omzet’, zegt Van de Aast. De vakbladen en vakbeurzen brachten het moederconcern bijna twee miljard euro op.

Toen Van de Aast bij Reed Business aantrad, stond het onderdeel aan het begin van wat een dip van vier jaar bleek te zijn. Pas in 2004 werd de dalende trend een halt toegeroepen. In 2005 kon Reed Business een omzetgroei van 5 procent noteren.

Digitalisering betekent dat steeds meer producten geen drukpers meer zien. Zo viel het doek voor Kelly’s, een Britse productencatalogus voor het bedrijfsleven die voor het eerst in 1799 werd gepubliceerd. Vorig jaar verscheen de uitgave voor het laatst in druk.

Van de Aast: ‘Het was een lijvig boekwerk, dat het hele jaar door vooral stof stond te verzamelen en niet kon worden geactualiseerd.’

Het papier werd verruild voor een website, waarop tien miljoen producten van twee miljoen leveranciers staan. Elke maand wordt KellySearch.com 21 miljoen keer bezocht. Digitalisering maakte het vrij eenvoudig om ook een Nederlandse editie uit te brengen.

De migratie naar internet is niet de enige verandering. Er treden ook geografische verschuivingen op. De verklaring is eenvoudig, zegt Van de Aast: als je doelgroep verhuist, moet een vakblad ook zijn koffers pakken.

‘Neem de productie van elektronica. Die heeft zich naar landen als China verplaatst. Dan moet je dichter bij die markten zitten.’ Om die reden zette Reed Business onlangs een aantal bladen voor de Amerikaanse markt in de etalage. Dit soort uitgaven is volgens Van de Aast altijd al sterk regionaal gebonden geweest. ‘Het is voor 80 procent lokaal. Een aannemer uit Chicago heeft niks met bouwnieuws uit Las Vegas.’

De digitale transformatie van vakinformatie verloopt langzaam. Directievoorzitter Crispin Davis van Reed Elsevier zei eerder dat hij tegen 2008 de helft van de omzet uit internetproducten wil halen. Van de Aast: ‘Dat lijkt voor ons niet haalbaar.’ Hij is de laatste om de dood van het drukwerk te verkondigen, al was het maar omdat sommige bladen wel groeien.

Reed Business vestigt zijn hoop op nieuwe markten, zoals China. ‘We zijn daar twee jaar geleden met twaalf titels begonnen.’ Een van de titels is een lokale editie van Variety, het Amerikaanse blad voor de film- en theaterwereld.

In 2010 moet de honger van de Chinezen naar vakkennis op papier 100 miljoen dollar omzet genereren. Geld dat met alleen al vakbladen wordt opgebracht. Van de Aast: ‘Mijn droom is een Chinese editie van Boerderij.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden