AUTORUBRIEK

Als een limousine

Van buiten ziet de Subaru Forester eruit als een beschaafde SUV. In rijgedrag neigt hij meer naar een auto om mee over Amerikaanse wegen te cruisen.

De Subaru Forester

Ik heb het wel eens gedaan: desgevraagd antwoorden dat de Subaru Forester een van mijn favoriete auto's was. Dan veranderde de blik van de vragensteller subiet, alsof ik had gezegd dat ik de Sarphatistraat de mooiste straat van Europa vond. De Subaru Forester! Die net-niet-auto. Geen SUV, maar ook geen gewone stationcar. Dat koekblik met veel te grote bumpers. Van dat rare Japanse merk dat verder alleen maar racemonsters maakt (zo'n blauwe met gouden velgen en een spoiler op de achterklep, de Impreza dus, best wel lelijk).

TEST

Gereden Subaru Forester 2.0i-L CVT Executive
Prijs € 44.790 (verkrijgbaar vanaf 34.995)
Gewicht 1.477 kg
lxbxh 460x180x174 cm
0-100 km/u 11,8 sec
top 192 km/u
vermogen 150 pk
verbruik volgens opgave 1:15
verbruik test 1:12
energielabel f

De Forester dus. Geweldige auto. Als het woord niet zo snel sleets was geworden, zou je de originele Forester (die dateert uit 1997) een iconische auto kunnen noemen. Toen het begrip crossover nog niet bestond, maakte Subaru 'm al. En jarenlang bleef-ie wat-ie was: een hoekige, stoere no-nonsense stationcar, vierwiel aangedreven (AWD) en voorzien van een boxermotor. Naast Subaru stopt alleen Porsche die in zijn auto's. De cilinders liggen daarin plat, waardoor de motor relatief compact is en laag ligt, wat weer goed is voor de wegligging.


Er volgden wat facelifts, maar pas in 2008 kwam er een echt nieuw model, en zoals dat gaat met opvolgers: weliswaar was sprake van technische vooruitgang, tegelijk werden systematisch alle iconische kenmerken (vierkant, opzichtige stootrand rondom) verwijderd, zodat een wat onbeholpen, kleurloze SUV overbleef. Die hield het slechts vijf jaar vol.


Vorig jaar presenteerde Subaru weer een nieuwe Forester. Geen terugkeer naar het trotse koekblik van weleer, wel een verbetering van de voorganger, en op sommige punten nog steeds een eigenzinnige auto. De nieuwe Forester oogt minder lomp, wat komt doordat hij, tegen de trend in, groter is. Niet spectaculair veel, maar toch: 3,5 centimeter langer, 2 hoger en 1,5 breder. Het resultaat: een auto die voor het oog in balans is. Iets wat de meeste SUV's - Kia, Volvo, Lexus, Opel, Toyota - ontberen en wat vooral de (voorheen) Engelse Rovers wel hebben: de juiste verhouding tussen hoogte, breedte en lengte. Zet een Forester naast een Kia Sportage of een Opel Antara en het is duidelijk. Wel jammer dat Subaru is meegegaan in de mode van lichte 'vouwen' in de carrosserie. Het resulteert in zo'n ongetwijfeld aerodynamisch horizontaal lijnenspel, maar mooi wil het maar niet worden.

Het eerste model van de Subaru Forester

Limousine

Is de Forester van buiten een beschaafde SUV, in zijn rijgedrag neigt hij meer naar een auto om mee over de Amerikaanse snelwegen te cruisen. Niet zo vreemd: Subaru verkoopt in Nederland minder dan 1.500 auto's per jaar, in Amerika is het een merk om rekening mee te houden. Dat is ook de reden dat zelfs de executive versie, waarin wij reden, een benzinemotor bevat. Diesel is in de landen waar Subaru wat voorstelt (Japan, VS, Zuid-Afrika) geen issue. (Er bestaat wel een dieselversie en volgend jaar verschijnt een Boxer Diesel Lineartronic CVT.)

Rijden doet hij dus meer als een limousine dan als een SUV, wat vooral komt door de geavanceerde wegliggingstechniek. Subaru heeft het AWD-systeem in de loop der jaren verfijnd (met de zogeheten X-Mode, zie hiernaast), wat meer grip en veiligheid oplevert. Dat is in extreme omstandigheden (gladheid) handig, maar ook in normale omstandigheden geeft het de bestuurder het behaaglijke gevoel dat hem weinig kan overkomen.

Dat gevoel wordt nog eens versterkt door het ongemeen goede zicht dat de Forester biedt. Er is wat gesleuteld aan de dakstijlen en de ramen, waardoor in combinatie met de hoge zit en de forse zijspiegels de dode hoek zo goed als ontbreekt en je achter over je schouder kijkend niet gehinderd wordt door obstakels. Zo relaxed als je daarvan wordt, lach je om al dat opgefokte gedrag in het verkeer. Dat is een prettige bijkomstigheid, want door al die veiligheids- en rijplezierverhogende maatregelen ontbeert de Forester de voor een SUV gebruikelijke felheid.

De Forester is stoer zonder uit te sloven. In het reclamemateriaal wordt niet de snelheid benadrukt waarmee je van 0 naar 100 gaat, maar dat er met neergeklapte achterbank een mountainbike in kan zonder dat het voorwiel verwijderd hoeft te worden. Kijk, dan denk je bij het ontwerpen van een auto aan de juiste dingen.

Wat verder opviel

+

Geluidsinstallatie communiceert perfect met iPod, iPhone en andere randapparatuur
Achteruitrijcamera
Zitcomfort en -ruimte voor- en achterin

-

Niet zuinig (al behoort-ie in z'n soort weer wél tot de zuinigste)
Traag reagerende navigatie
Automatisch openende achterklep langzaam

Het tweede model van de Subaru Forester
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden