Als een ketssteentje op een Duits bergmeer

Gereden: Porsche Cayman S Kost: 82 duizend euro Wat doet er verder toe: 6 cilinder boxer, 3,3 liter, 295 pk bij 4400 toeren/min....

Instappen, starten, en wég is het vreemde idee dat een auto er is omvan A naar B te rijden. Weg zijn alle nare opmerkingen over de nieuwePorsche Cayman: dat je het uitspreekt als Gay-man, en dat ie eigenlijk dePorsche Cockster zou moeten heten (een samentrekking van coupé en Boxster,omdat het een Boxster met een coupédak zou zijn). Ook vergeten zijn dezure opmerkingen dat je met een Porsche Boxster laat zien dat je carrièreniet helemaal zo is gelopen als je had gehoopt (want dan had je wel eenechte Porsche 911 gekocht). Alles wat de bestuurder in de leren kuipjes nunog wenst, is een lange, lege strook asfalt zonder ook maar een enkeleflitscamera.

Het zijn jongensgedachten die zich onwillekeurig opdringen tijdens eenproefrit met Porsches jongste racewagen, de Cayman S. De auto is, zoalsiedere auto van Dr. Ing. h.c.F. Porsche AG uit Stuttgart, volgens deautomaker de resultante van een stel ingenieurs die dromen van de perfectesportwagen. Porsches zijn nu eenmaal geen vervoermiddelen; zoals eenGucci-bril geen hulpmiddel is om te lezen en een jurkje van AnnDemeulemeester geen kledingstuk. Voor menig koper is een Porsche - wellicht met uitzondering van de Cayenne, de rijdende walvis - vooraleen speeltje.

De Cayman is afgekeken van een eerder succesnummer: de open Boxster uit1997. Met ruim 62 duizend euro is dat de goedkoopste Porsche, bedoeld voorklanten die geen 110 duizend euro kunnen lappen voor de allerkarigste 911,een 'Elfje', volgens de bemiddelde doelgroep.

De Cayman heeft niet per ongeluk een plaatsje gekregen tussen de Boxsteren de 911; de prijs, het vermogen en de uitstraling houden het middentussen de gezellige, open Boxster, en de gladde en erg Duitse 911. Als de911 een haai is, is de Cayman een dolfijn.

Voor een dolfijn is de Cayman tamelijk luidruchtig. Een motorgeluidwaarin enkele manjaren werk hebben gezeten; bij deze auto's wordt niets aanhet toeval overgelaten. De Porsche klinkt dan ook als een Porsche. Luistergerust naar de andere motorgeluiden, ze staan op de website van Dr. Ing.h.c.F. enzovoorts.

De motor, met een vermogen van bijna driehonderd pk, is direct achterde bestuurder verstopt. Het vaste tapijt maakt het onmogelijk de motor tebekijken. Wat natuurlijk een onvergeeflijke blunder is: hoe kun je immerseen jongenspubliek beter vermaken dan met een blik onder de motorkap vaneen sportwagen?

Bij het tekenen van de Cayman gedroegen de ontwerpers zich met alleliefde conservatief: stijlkenmerken van de allereerste modellen klinkendoor tot op de dag van vandaag. Zo heeft de Cayman weer dezelfde bleke ogendie Ferdinand Porsche ooit aan zijn eersteling, de Kever, toedacht, zithet contactslot links van de stuurkolom, is er een lage stoel, een zwaarkoppelingspedaal en een stuur dat een stevige arm nodig heeft. Idem ditovoor de versnellingspook.

Dat zijn geen klachten van een verwende automobilist, dat hoort zo; datis stoer. Want als Opel een vederlicht koppelingspedaal kan maken, kanPorsche dat natuurlijk ook. Zwoegen hoort bij een sportwagen. Als de Caymaneven licht zou draaien als de Opel Corsa, was de lol er immers gauw van af.

Met de driehonderd pk van de motor - evenveel als in een kleinestadsbus - in een autootje van nog geen 1400 kilo is het erg verleidelijkheel hard uit de boog te schieten: op lange rechte stukken snelweg vol gaste geven, het onderstel op de oneffenheden te voelen klapperen, waarbij deneus van de auto snuffelend over de vloer gaat. De Cayman gedraagt zich nuals een ketssteentje over een Zuid-Duits bergmeer. Heerlijk om te voelenhoe de droomingenieurs de auto aan de weg laten plakken in de scherpe bochten van een ouderwets verkeersplein.

Ik zie mezelf door de ogen van andere automobilisten rijden als een horkin een veel te dure auto, terwijl de bestuurder zelf de illusie houdt allesonder controle te hebben.

Het is wel een auto vol elektronische engelbewaarders (de folder geeft:POSIP, PSM, ABS, ASR, ABD, MSR) en airbags van voor tot achter, maar hetis ook een auto die - laten we eerlijk zijn - voortdurend in staat is jedood te laten smakken tegen een betonnen pilaar of onder een vrachtauto.

Over die dromen hoor je de Duitse ingenieurs gelukkig nooit.

Theo Stielstra

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden