Als de piloot staakt, kunt u geld krijgen

Vliegreizigers staan sterk als zij een claim indienen voor hun ernstig vertraagde of zelfs geannuleerde vlucht. Wanneer u recht heeft op een vergoeding, en hoe u die kunt krijgen.

Excuses voor het ongemak, we wensen u alsnog een prettige reis, en kijk: gratis koffie en koek. Goede kans dat u bij uw vliegreis te maken krijgt met dit charmeoffensief. Temeer nu Europese vliegtuigmaatschappijen om de haverklap in de clinch liggen met stakende piloten (Easyjet, Air France, SAS) en vluchten moeten uitstellen of afzeggen. Ze bieden kosteloze versnaperingen aan (bij vertraging) of betalen uw ticket terug (bij annulering).

Vaak bekoelt de hartelijkheid zodra u begint over een eventuele financiële compensatie, een daadwerkelijke geste voor het ongemak. Dan duiken de stewardessen weg.

'Vliegtuigmaatschappijen komen daar liever onderuit, maar passagiers hebben er recht op', zegt een woordvoerder van DAS. De juridische dienstverlener heeft de afgelopen jaren veel principezaken voorbij zien komen waardoor passagiers sterk staan bij een claim wegens vliegtuigpech.

Vertraging moet 'pijn doen'

Volgens EU-regels hebben consumenten bij een overboeking (u moet thuisblijven omdat de maatschappij te veel stoelen verkoopt), vertraging of annulering namelijk recht op vergoeding van minimaal 250 euro en maximaal 600 euro.

De hoogte van dit bedrag hangt onder meer af van het aantal kilometers. Voor vluchten binnen Europa geldt logischerwijs een lagere vergoeding dan voor een verre vlucht naar bijvoorbeeld Tokio of New York. Geen maatschappij komt onder de betaalverplichting uit, zolang u maar van of naar de Europese Unie reist.

Bovendien moet de vertraging 'pijn doen'. Aan een minuut hinder of zelfs een uur, ontleent u geen rechten. Pas bij drie uur of meer rinkelt de kassa.

Sla een bedreigende toon aan

Voor de vertragingsduur kijken de maatschappijen naar het verschil in verwachte aankomsttijd op de instapkaart en het moment dat de deuren na landing opengaan. Een tip: neem bij vertraging een foto van de informatieborden.

U kunt eenvoudigweg een brief sturen met daarin de claim. 'Wees daarin wel duidelijk en volledig', adviseert jurist Arjan Singh van HBJC Juridisch Advies, dat gedupeerde particulieren bijstaat. Hij adviseert zo veel mogelijk 'bewijsmateriaal' toe te voegen, zoals e-mails, sms'jes en tickets.

En een dreigende toon aanslaan in de claimbrief helpt eveneens, weet Singh: 'Schrijf op dat wanneer men weigert akkoord te gaan u een jurist inschakelt, er een zitting komt en de maatschappij zult overladen met negatieve publiciteit op Facebook of Twitter.'

'Overmacht'

De luchtvaartmaatschappij mag in een aantal gevallen toch weigeren. Daarbij moet u denken aan oponthoud wegens extreme weersomstandigheden (bijvoorbeeld een tornado) of ernstig technisch falen (een vleugel die afbreekt wegens een fabrieksfout). De maatschappij heeft op deze oorzaken zelf weinig greep. Dit geldt tevens voor stakingen van bijvoorbeeld luchtverkeersleiders of grondpersoneel in dienst van een ander bedrijf.

Bij stakingen van piloten en cabinepersoneel moet de maatschappij wel over de brug komen. Alleen onaangekondigde, wilde stakingen ondergraven claims.

Dus de van tevoren aangekondigde stakingen, zoals die van Air France-piloten begin deze week, leveren geld op. De stakende Easjyjet-vliegers op Schiphol dinsdag, waarbij zo'n 40 piloten weigerden te vliegen? Net zo goed kassa, zij het dat Easyjet stakingsbrekers optrommelde en omvangrijke vertragingen en annuleringen wist te voorkomen.

Mogelijke vervolgacties van de Easyjet-piloten in de komende weken veroorzaken allicht meer hinder. Alleen vormen die claimtechnisch een twijfelgeval. De piloten zeggen niet wanneer ze toeslaan, een truc om de stakingsbrekers buiten spel te zetten. 'Easyjet lokt meer onvoorspelbare acties uit', dreigde pilotenbond VNV.

Mochten er acties plaatsvinden, dan kan Easyjet toch geen beroep doen op 'overmacht', verzekert Laurens Hoezen, jurist bij EUclaim, een onlinebelangenbehartiger gespecialiseerd in vliegreisvertragingen. Volgens hem loont het een claim in te dienen. Easyjet weet immers dat er acties aan zitten te komen en kan ze nu nog voorkomen. Daar is weinig 'wilds' aan.

Er zijn overigens talloze claimwebsites. Ook de Consumentenbond heeft zijn eigen Vlucht Claim Service waarmee u kunt achterhalen of en hoeveel geld er te halen valt bij vliegtuigpech. De claimwebsites werken vaak via no cure no pay, ofwel: ze houden alleen een commissie in wanneer de eis tot resultaat leidt. U dient wel goed de kleine letters te lezen. Sommige brengen ook bij een mislukte claim onkosten in rekening.

Ongeacht de maatschappij waar u claimt, de kans bestaat dat u 'nee' als antwoord krijgt. U kunt dan een jurist inhuren, wat flink in de papieren loopt. Soms helpt het een klacht in te dienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze overheidsinstantie legt vliegtuigmaatschappijen boetes op wegens onredelijke afwijzigingen. Vaak keert de luchtvaartmaatschappij de vergoeding dan alsnog uit.

Voor meer informatie: bezoek de websites van Consuwijzer en de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden