Aloude Bovag-garantie op occasions is eigenlijk een verzekering - en dat mag helemaal niet

De bekende Bovag-garantie op tweedehands auto's gaat na meer dan een halve eeuw op de schop. De brancheorganisatie van garagehouders erkent dat toezichthouder De Nederlandsche Bank de veelgebruikte garantie als een verzekering kan beschouwen. En daaraan zijn veel strengere regels verbonden.

Beeld anp

De Bovag bevestigt berichtgeving hierover in het FD vandaag. Wie nu een gebruikte auto koopt en er nieuwe gebreken aan het licht komen, kan de koper deze zes maanden lang kosteloos laten repareren bij de garage. De garantie geldt alleen voor mankementen die buiten eigen schuld om zijn ontstaan. De oudste, goedkoopste occasions (onder de 4.500 euro) vallen er doorgaans niet onder.

'Tot nu toe beslisten de zesduizend bij ons aangesloten garagehouders zelf hoe ze die extra reparaties financierden', legt woordvoerder Paul de Waal van Bovag het probleem uit. 'De een bouwt een spaarpotje op, de ander heeft er een verzekering voor afgesloten, en een derde gaat ervan uit dat zijn auto's in zo'n perfecte staat zijn dat er niks aan kapot kan gaan.'

Over die werkwijze ontstonden deze zomer plotseling vragen. Op alle in Nederland verkochte producten zit een wettelijke garantie: verkopers mogen geen ondeugdelijke spullen aan de man brengen. Soms bieden leveranciers ook gratis fabrieksgarantie aan. Alle dekking die daar nog bovenop komt, zoals het repareren van schade aan tweedehands auto's, beschouwt toezichthouder DNB als een 'verzekeringsproduct'.

Nadat DNB in juli op haar site de uitleg hierover had aangepast, liet de brancheorganisatie er nog eens wat juristen naar kijken. Zij kwamen tot de conclusie dat de Bovag-garantie inderdaad een verzekering is. Wie die aanbiedt zonder vergunning, riskeert een boete. Feitelijk zijn de garagehouders daarmee op dit moment in overtreding.

Nieuwe verzekering

Reden voor Bovag om het roer om te gooien. Samen met Bovemij, haar eigen verzekeringsdochter, wordt de komende maanden in sneltreinvaart een nieuwe verzekering in elkaar gezet. Die moet de oude Bovag-garantie vervangen. De klant zal daar weinig van merken, benadrukt woordvoerder De Waal. 'Onze garantie bestaat sinds 1965. Er is geen sprake van dat die nu ineens ten grave wordt gedragen. Als morgen uw waterpomp stuk blijkt, en het valt onder de Bovag-garantie, dan wordt die gewoon kosteloos gerepareerd.' Een van de verschillen zal zijn dat zodra de nieuwe verzekering een feit is, autokopers de premie apart vermeld zien staan op de rekening. Nu maakt die nog deel uit van de totale verkoopprijs.

Geluiden dat DNB hoogstpersoonlijk de aloude Bovag-garantie getorpedeerd heeft, worden door woordvoerder Tobias Oudejans als onzin afgedaan. 'Er is geen jota veranderd aan ons beleid. We hebben alleen de uitleg hierover op onze site een heel klein beetje aangepast. Als marktpartijen op basis daarvan tot nieuwe conclusies komen, komen die uiteraard geheel voor hun rekening.'

Wel geldt in zijn algemeenheid dat wanneer organisaties een verzekering aanbieden zonder dat zij daar een vergunning voor hebben, DNB hiertegen kan optreden. Toch verwacht Bovag niet dat de soep zo heet gegeten zal worden. 'Wij gaan dit gewoon zo snel mogelijk recht zetten', zegt woordvoerder Paul de Waal. 'In de tussentijd verwachten wij niet dat er plotseling pelotons handhavers naar de garages worden gestuurd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden