WINNAAR & VERLIEZERAlmar Latour & John de Mol

Almar Latour aan de top in de VS, John de Mol in de problemen in Nederland

Almar Latour.Beeld Dow Jones

Winnaar: Almar Latour, Dow Jones & Co

Als stagiair in Brussel haalde hij met een verhaal over Endemol de voorpagina van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Het maakte de weg vrij voor een carrière als journalist bij de prestigieuze krant. En nu is de Limburgse onderwijzerszoon Almar Latour benoemd tot topman van Dow Jones & Co. Niet alleen van de uitgever van de krant, ook van de Dow Jones Newswires, Barron’s Magazine en de Far Eastern Economic Review

Zijn benoeming tot topman van het bedrijf van mediatycoon Rupert Murdoch heeft Latour (49) te danken aan de succesvolle digitale transformatie van de krant. Latour plaatste in 2007 al een betaalmuur voor de online-editie WSJ.com en wist daarna het aantal digitale abonnementen van het beleggingstijdschrift Barron’s en andere publicaties te verviervoudigen. Als lokkertje kregen de digitale abonnees toegang tot andere publicaties van het concern.

In de VS is Latour geprezen vanwege zijn oog voor talent. ‘Als hij een talentvol iemand ziet die heel hard wil werken, dan kijkt hij niet of er een vacature is, dan neemt hij die gewoon aan’, vertelde een medewerker. Hij houdt van New York, de stad die nooit slaapt. ‘Toen ik hier kwam, ging ik om half zeven joggen in Central Park. Lekker rustig dacht ik. Het park bleek bomvol. Ik hou daarvan: deze stad zit zo vol leven’, zei hij in 2014 in de Volkskrant.

Verliezer: John de Mol, Talpa

Het kabinet heeft met de NOW regeling voor bedrijvende financiële ruimte geschapen om ondanks de omzetdaling geen mensen te ontslaan. Maar daar trekt John de Mol(65) van Talpa Media (SBS6, Net5, Radio 538, SkyRadio, de glossy Linda en persbureau ANP) zich weinig van aan. Deze week maakte hij bekend niet alleen mensen met een tijdelijke aanstelling en freelance contract de deur uit te werken, maar ook 6 procent van alle mensen in vaste dienst desnoods gedwongen te ontslaan. 

John de Mol.Beeld ANP

Vorig jaar haalde De Mol nog voor veel geld allerlei grote namen naar SBS, zoals Johnny de Mol en Wendy van Dijk. Maar ook deze kijkcijferkanonnen hebben niet kunnen voorkomen dat Talpa kampt met een grote terugval van de advertentie-inkomsten. En het omzetverlies gaat De Mol niet compenseren uit zijn eigen fortuin, door Quote geschat op 2,7 miljard euro. 

Ook bij minister Wouter Koolmees wordt geen greep in de kas gedaan. Talpa moet zichzelf bedruipen, daarom werkt De Mol werknemers eruit onder zijn motto ‘er bestaan geen heilige huisjes meer’. Eerder werd het personeel al verplicht vakantiedagen op te nemen tijdens de crisis. En niemand mag klagen, de directie levert tenslotte ook 20 procent van haar salaris in. Voor De Mol is de tijdelijke crisis allang permanent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden