Alliantie biedt Nedlloyd drie extra thuismarkten

Nedlloyd gaat samenwerken met drie andere transportbedrijven: DanTransport in Denemarken, Dubois Group in Frankrijk en Saima Avandero in Itali. Er komt één gezamenlijke onderneming, 'E1 European Logistics Services', voor het landtransport in Europa....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'We hebben nu een pan-Europees netwerk waarmee we in veel landen diensten kunnen aanbieden', zei directeur P. Bijvoets, donderdag in een toelichting op de vorming van de alliantie. De vier bedrijven vullen elkaar volgens Nedlloyd goed aan. Nedlloyd zelf is vooral actief in de Benelux en Duitsland, Dubois heeft Frankrijk als thuismarkt, DanTransport zit in Scandinavië en de Baltische Staten en Saima vervoert vooral in Italië. Via het gezamenlijke bedrijf kan één van de vier partners in het vervolg pakketten in een groot deel van Europa ophalen en afleveren. 'Er is tot op heden nog niemand die dat kan', aldus Bijvoets.

De bedrijven werken al op een aantal terreinen samen. Zo kochten Nedlloyd, DanTransport en Saima in mei een belang van 41 procent in de vierde partner, het Franse familiebedrijf Dubois. Het nieuwe bedrijf E1 is volgens Bijvoets in het vervolg het vehikel om overnames te doen.

Bijvoets is redelijk thuis op het terrein van allianties. Hij werkte tot voor kort bij P & O Nedlloyd. Deze rederij is voor de helft eigendom van het Nedlloyd-concern en het andere deel is in handen van het Britse P & O. Ook in de zeevaart worden voortdurend allianties gesmeed.

Nedlloyd verwacht dat van de ongeveer 25 grote vervoersbedrijven in Europa er uiteindelijk circa zes hele grote concerns overblijven. De concentratie komt tot stand door de vorming van allianties, fusies en door overnames. Wie tot de grote spelers op het gebied van landtransport behoort, is in staat forse opdrachten in de wacht te slepen, meent Bijvoets.

Als fabrikanten de organisatie van vervoer en het daadwerkelijke transport uitbesteden, gaat het nu nog vaak om 5 of 10 miljoen gulden. In het verschiet liggen opdrachten van 50 tot 300 miljoen gulden, veronderstelt Nedlloyd.

'We hopen dat de andere bedrijven op hun thuismarkt grote klanten voor ons werven. Zij beschikken over meer kennis van hun thuismarkten dan wij. Op die manier moet er meer omzet met ruimere marges komen', zei R. Siegers, logistiek directeur van Nedlloyd. De Europese transportbedrijven die klein blijven, zijn volgens hem in de toekomstige markt afhankelijk van de opdrachten van de grote internationale concurrenten. De partners hebben samen ongeveer 7 miljard gulden omzet. Nedlloyd is met 3 miljard per jaar de grootste.

In het Europees landtransport boekte Nedlloyd in de eerste zes maanden van dit jaar 34 miljoen gulden winst. Dat was 10 miljoen meer dan een jaar eerder. Bijvoets verwacht dat de omzet binnen drie of vier jaar met 15 procent groeit. Bij Nedlloyd werken 12duizend mensen. De vier transportondernemingen hebben gezamenlijk 21duizend werknemers.

Het nieuwe bedrijf gebruikt de informatietechnologie van Nedlloyd. Volgens Bijvoets is automatisering belangrijker dan het rijden met de vrachtwagens. 'Het geld is te verdienen met het bedenken van een efficint systeem', meent hij.

Bij het internationaal transport besteedt Nedlloyd dan ook 90 procent van het vervoer uit aan andere vervoersondernemingen. Alle eigen auto's verkopen, kan niet volgens Siegers. 'Je moet wel aan klanten laten zien dat je de distributie en het transport goed kunt uitvoeren. Dat verhoogt de geloofwaardigheid.' Nedlloyd heeft de samenwerking niet aangemeld bij de mededingingsautoriteiten in Brussel 'omdat de markten aanvullend zijn op elkaar'. Er is volgens Nedlloyd geen sprake van dat de nieuwe alliantie de Europese markt gaat domineren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden