Reportage IFA

Alles is ‘connected’ op Europa’s grootste technologiebeurs IFA

De laatste mobieltjes, internet-blenders en peperdure tv’s: op de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn staan in oneindig veel hallen de spullen die we over een paar jaar in huis hebben. Of niet.

De stand van LG op de IFA Beeld AFP

De IFA bestaat al sinds 1924, maar moet tegenwoordig de aandacht verdelen met de in bijna alle opzichten uitbundiger beurs CES die in Las Vegas wordt gehouden. Het zijn de twee grootste elektronicabeurzen ter wereld, die elk jaar in januari en eind augustus de twee ijkpunten voor de techindustrie en consumentenelektronica vormen. 

De IFA moet het afleggen in het aantal exposanten en het aantal vierkante meters (voor de liefhebber: 161 duizend vierkante meter beurs in Berlijn), maar trekt wel fors meer bezoekers. En wat die (1.800) exposanten betreft, op Apple en Google na is elke elektronicafabrikant wel aanwezig met de laatste gadgets. Ook witgoed trouwens: naast alle gamecomputers, tv’s en speakers kan de liefhebber zich vergapen aan hallen vol wasmachines en keukenonderdelen.

De aftrap van de beurs is op woensdag aan de voorzichtige kant. De baas van de Berlijnse beurs, Christian Göke, vertelt het journaille dat het ‘geen gemakkelijk jaar’ is geweest voor de industrie. Oplaaiende handelsoorlogen en het vooruitzicht op de Brexit hebben hun tol geëist. Maar Göke wil het feestje natuurlijk niet bederven en schetst de grote en positieve veranderingen (in het jargon steevast aangeduid als disrupties) die de techwereld in hun greep houden zoals spraakbesturing, het snelle 5G-netwerk, kunstmatige intelligentie, slimme speakers en Internet of Things. Dat laatste ziet de beursbezoeker ieder jaar nadrukkelijker terug: werkelijk alles is ‘connected’, tot blenders aan toe.

TV’s die niemand (nog) gaat kopen

Fabrikanten tonen op beurzen al een tijdje indrukwekkende 8k-televisies, het laatste speeltje in de tv-wereld. Maar dat waren tot nu toe bijna altijd prototypes. Voor de consument zal het wat vreemd overkomen: wéér een nieuwe technologie. Momenteel beginnen 4k-toestellen (met grofweg 4000 pixels in de breedte) net een beetje gemeengoed te worden. 8k-toestellen hebben nog veel meer pixels. En hoe meer pixels, hoe scherper het beeld. 

Bij 8k speelt er echter een probleem: er is nog helemaal geen materiaal voor beschikbaar. Waar Netflix, YouTube en Amazon steeds meer 4k-beelden hebben, is dat voor 8k nog niet het geval. Ander probleem: je moet een loeigroot scherm hebben, wil je het verschil zien. 

Toch moeten we eraan geloven. Sharp introduceerde vorig jaar al een eerste productiemodel en op Berlijn voegde Samsung zich hierbij met de Q900R. Wie voor de grootste gaat (85 inch) moet daarvoor 15 duizend euro neerleggen. Concurrent LG verloor in Berlijn het wedstrijdje, want deze fabrikant kwam niet verder dan een nieuw prototype. Andere fabrikanten als Sony en Philips houden het intussen bij nieuwe 4k-tv’s. Philips probeert zich met andere zaken te onderscheiden, zoals een samenwerking met de Britse speakerfabrikant Bowers & Wilkins voor een beter geluid.

8K-tv van Samsung Beeld Samsung

Nieuwe mobieltjes

Apple mag op de wereldwijde markt voor mobiele telefoons tegenwoordig zijn voorbijgestreefd door Huawei, nieuwe iPhones trekken nog altijd de meeste aandacht. Apple heeft echter de luxe dat het grote beurzen links kan laten liggen en pikt zijn eigen moment. Later deze maand komen er nieuwe iPhones. 

Ook de nummer één, Samsung, kon niets écht nieuws laten zien. De verse Galaxy Note9 zag net voor Berlijn het licht. De trotse nummer twee op de markt, het Chinese Huawei, onthulde wél een nieuw toestel. Deze Mate 20 Lite heeft de door de iPhone in het leven geroepen schermuitsnede aan de bovenkant en moet 400 euro kosten. Een stuk duurder is het nieuwe toptoestel van Sony, de Xperia XZ3. Sony onderscheidde zich jarenlang met zijn wat hoekige toestellen, maar de XZ3 lijkt met zijn gebogen scherm op een moderne Samsung Galaxy. 

Ook fabrikanten als Honor, HTC, ZTE en Blackberry introduceerden nieuwe Android-telefoons. Tot slot treedt Sharp de Europese markt ook binnen met een aantal goedkopere toestellen. Al die nieuwe mobieltjes zijn wellicht niet spectaculair, het is wel de belangrijkste consumentenelektronica. Marktonderzoeksbureau GfK cijferde in Berlijn voor dat er in de eerste helft van 2018 ruim 693 miljoen smartphones werden verkocht voor in totaal 215 miljard euro. Het goede nieuws voor de fabrikanten: consumenten kiezen steeds vaker voor duurdere modellen.

Sony XZ3 Beeld Sony

Praten tegen spullen

De grote strijd tekent zich af op de achtergrond: tussen de verschillende spraakassistenten. Apple heeft zijn eigen Siri, maar Google en Amazon zijn hier de echte kemphanen. Hun respectievelijke Assistant en Alexa zijn op steeds meer apparatuur te vinden. Amazon maakte in Berlijn bekend dat zijn spraaktechnologie inmiddels op meer dan twintigduizend apparaten te vinden is van 3.500 verschillende fabrikanten. Van auto’s, thermostaten, tv’s tot speakers: Amazon moet hier concurreren met Google, dat met grote banieren en een grote kraam midden op de zogenoemde Zomertuin tussen de grote hallen nadrukkelijker aanwezig was. Maar gerekend naar het aantal apparaten dat met Assistant werkt, moet Google het voorlopig nog afleggen tegen zijn concurrent. In juni zouden dat er zo’n vijfduizend zijn, net als Amazon ook een grote groei. Een opvallende, geheel nieuwe categorie is die van de routers. Waren dat vroeger lelijke kasten met veel lampjes en agressief ogende antennes, tegenwoordig zien ze er niet alleen een stuk beter uit, je kan er dus ook tegen praten. Huawei en Netgear presenteerden beide routers die eruitzien als slimme speakers en waartegen ook daadwerkelijk gepraat kan worden. Beide producten werken samen met Alexa.

Speaker-router van Orbi (Netgear) Beeld Netgear

Gezonder door internet?

Gezondheidsliefhebbers die hopen via het delen en bijhouden van steeds meer data hun doelen te kunnen bereiken, komen steeds meer aan hun trekken. Een fitnesshorloge (waar er ook de nodige van te vinden waren in Berlijn) hadden ze wellicht al, maar ook andere apparaten moeten er aan geloven. Philips symboliseert deze trend als geen ander. Het Nederlandse concern deed zijn tv’s en lampen van de hand, maar beide worden nog altijd onder de Philips-naam verkocht. Het échte Philips legt zich ondertussen toe op producten die de gezondheid moeten bevorderen. Dat zijn professionele spullen en – in Berlijn – consumentenproducten. 

De meeste aandacht trekt het bedrijf met zijn slimme hoofdband die de kwaliteit van de nachtrust moet bevorderen. In de VS is deze SmartSleep al langer beschikbaar en nu volgt ook Europa, te beginnen in Duitsland. Een introductiedatum voor Nederland is nog niet bekend. Het idee van deze band is om zijn drager tijdens de diepe slaap te bestoken met specifieke geluidstonen die er volgens Philips voor zorgen dat de kwaliteit van de slaap wordt verbeterd. Andere nieuwe Philips-producten zijn een heuse internet-blender tjokvol recepten, ingebouwde weegschaal en een persoonlijke voedingscoach en een samenwerking met tandartsen op afstand via een app.

Internet-blender van Philips Beeld Philips

Gamestoel en robots

Gameliefhebbers komen in Berlijn ook aan hun trekken. Met speciale game-computers en -laptops, extra brede en gebogen monitoren, maar ook met een foeilelijke gamefauteuil. Met deze laatste Predator Thronos trok Acer de aandacht. Dit door techblog the Verge al gelijk tot ‘de God van de gamestoelen’ gedoopte gevaarte biedt werkelijk alles waar de gameliefhebber van kan dromen. De anderhalf meter hoge stoel kan in iedere stand worden gezet om de drie aangesloten 27-inch monitoren te volgen. Desgewenst in trilfunctie. 

Enig nadeel: prijs of verschijningsdatum zijn nog niet bekend. Wat concreter, want al op de Japanse en Amerikaanse markt, is Sony’s robothond Aibo. En nog aaibaar ook. Onder meer Asus en Lenovo toonden tot slot opvallende nieuwe laptops. Zo heeft de Zenbook Pro 15 van Asus een tweede schermpje op de plek van de touchpad, onder het toetsenbord. Handig voor bijvoorbeeld een rekenmachine, Twitterfeed of Spotify-lijst. De gewone nieuwe Zenbook is overigens ook de moeite waard omdat deze veel kleiner is dan zijn voorganger, terwijl het scherm even groot is. Lenovo introduceerde de Yoga Book C930, een laptop die ook dienst kan doen als laptop én als e-reader. Het apparaat heeft namelijk een tweede scherm op basis van elektronische inkt. 

Lenovo Yoga Book C930 Beeld Lenovo
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.