REPORTAGE

Alles in de war door die nieuwe dienstregeling

Sippe gezichten in de maandagochtendtrein van Vlissingen naar Amsterdam. De trein die om 9:22 uur uit Vlissingen had moeten vertrekken, is twee minuten te laat. Vijf stations later is de vertraging al opgelopen tot zes minuten. Sommige reizigers vrezen de aansluitende bus te zullen missen. 'Waarom een nieuwe dienstregeling invoeren als de trein toch niet op tijd rijdt?', vragen twee scholieren zich hardop af.

Passagiers stappen op de trein in Vlissingen. Beeld Raymond Rutting

Zondag is het nieuwe spoorboekje van de NS ingegaan, waardoor de treinen overal in Nederland op andere tijden en soms zelfs andere trajecten rijden. Bewoners van de provincie Zeeland krijgen de meeste veranderingen voor hun kiezen. De Zeeuwen zijn sinds eergisteren tien minuten korter onderweg naar Breda, maar richting Rotterdam vertrekken de treinen een kwartier eerder en duurt de rit zes minuten langer dan voorheen. Het is bovendien niet de eerste keer dat de reistijd vanuit Zeeland naar de Randstad wordt opgerekt. Sinds 2011 is de treinreis van Vlissingen naar Amsterdam 26 minuten langer geworden, berekende reizigersplatform treinreiziger.nl.

Half uur extra

Leuk is anders voor forensen als mevrouw Dedert (haar voornaam wil ze niet noemen), beleidsmedewerkster bij een overheidsinstelling in Den Haag. Haar treinreis vanuit Vlissingen werd elk jaar wel een paar minuten langer. 'Dat begon al in 2012, toen de trein ging stoppen in Delft en Schiedam. Een jaar later stopte hij op elk station in Zeeland. En nu staat de trein weer wat langer stil.' Dat jaarlijkse minutenwerk telt nu, na vijf jaar, op tot bijna een half uur extra reistijd. Eigenlijk kan dat niet, vindt Dedert. 'Misschien moet er maar weer een stoptrein gaan rijden in Zeeland. Dan kan de intercity gewoon doorrijden richting de Randstad.'

Niet alleen de treinen rijden in Zeeland sinds zondag plotseling in andere richtingen en op andere tijden. Heel logistiek Zeeland moest op de schop, omdat de rest van het openbaar vervoer zich zo veel mogelijk aan de NS-dienstregeling probeert aan te passen. Ook de bussen vertrekken nu eerder of later dan een paar dagen geleden, opdat reizigers niet net hun overstap missen. En doordat de bustijden veranderden, moesten ook de openingstijden van de Zeeuwse bruggen waarover die bussen rijden worden aangepast. Zo veroorzaakt de nieuwe dienstregeling van de NS een logistieke kettingreactie in Zeeland. Zelfs de Westerschelde-veerboot, die tussen Vlissingen en Breskens vaart, conformeert zich en vertrekt een kwartier eerder dan vorige week. De schipper die daardoor een kwartier minder kan slapen zal de NS niet dankbaar zijn.

Domino-effect

Het domino-effect zet zich buiten het openbaar vervoer voort. Op het Calvijn College in Goes beginnen de lessen voortaan een kwartier later vanwege de veranderde bustijden. 'Een kwartier eerder had ook gekund, maar een echte optie was dat niet', zegt directeur Bert Vogel. 'Wij zijn een streekschool. Sommige leerlingen moesten ook in de oude situatie al voor zevenen de bus in.' Vogel vindt de verandering 'irritant', maar verzet heeft geen zin. 'Dit was allang op hogere niveaus besproken. Dan kun je beter roeien met de riemen die je hebt. En hoe groot is het probleem? Een kwartier.'

Scholier is te laat voor zijn trein, Vlissingen. Beeld Raymond Rutting

Het voor de zoveelste keer vertragen van de Zeeuwse Randstadforens, met alle consequenties voor de provincie van dien, was volgens het Hoofd Dienstregeling van de NS, Tim van Leeuwen, 'een van de moeilijkste keuzes' bij het ontwerpen van de nieuwe dienstregeling. Ondanks de begrijpelijke kritiek zijn er ook veel Zeeuwen die er de afgelopen jaren op vooruit zijn gegaan, zegt hij. 'De trein stopt nu op alle Zeeuwse stations. Daardoor rijden nu overal twee treinen per uur in plaats van één.' De reiziger die in de nieuwe situatie sneller in de Randstad wil zijn, kan altijd nog de hogesnelheidslijn nemen, aldus Van Leeuwen. Daar betaal je dan wel extra voor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden