Alleen de zakelijke rijder koopt nog nieuwe auto

De verkoopcijfers over 2015 tonen dat particulieren veel minder nieuwe auto's kochten. Bedrijven deden dat juist wel, vooral om fiscale redenen.

GTI in de showroom van een autodealer. Beeld anp

Particulieren hebben steeds minder belangstelling voor nieuwe auto's. Maar aangespoord door fiscale prikkels houdt de zakelijke rijder de markt fier overeind. Vorig jaar werden bijna 16 procent meer auto's verkocht dan in 2014. Dat gebeurde vooral in de maand december, toen 69.159 nieuwe auto's van de hand gingen, het hoogste aantal in een decembermaand ooit.

Dit blijkt uit de maandag gepubliceerde omzetcijfers van Aumacon, het kennisbureau voor de autodealer. Belangrijkste drijfveer voor die omzetstijging blijkt de verhoogde fiscale bijtelling voor leaserijders te zijn geweest. Sinds 1 januari is die voor nieuwe hybride auto's van 7 naar 15 procent gestegen en voor andere auto's van 21 naar 25 procent. Alleen voor elektrische auto's blijft de bijtelling 4 procent.

Volgens analist Clem Dickmann van Aumacon kochten particulieren in 2015 opnieuw minder auto's. 'Dan heb ik het over nieuwe. Niet over occasions. Het zegt misschien iets over het consumentenvertrouwen. Maar een nieuwe auto daalt steeds verder op het verlanglijstje van de Nederlander.'

Redding voor de branche was in 2015 de zakelijke markt. Veel leasebedrijven kochten vanwege de hogere bijtelling na 1 januari snel een grote voorraad auto's in. Hiervan profiteerden alle fabrikanten, maar vooral die van hybrides. In totaal werden in 2015 in Nederland nieuwe 449.350 auto's verkocht, tegen 387.572 in 2014. Ondanks 'dieselgate' blijft Volkswagen het meest verkochte merk. Volgens Dickmann waren er al heel veel VW's gekocht voordat het merk op 16 september zo in opspraak kwam. 'De consument heeft er blijkbaar toch ook minder boodschap aan.'

Het aantal verkochte Volkswagens steeg in 2015 met 32 procent, naar 56.323 stuks. Het marktaandeel nam daarmee zelfs verder toe, van 11,0 naar 12,5 procent. Het meest verkochte model was vorig jaar de Peugeot 308, waarvan er 28.904 werden verkocht. In 2014 viel deze eer nog te beurt aan de Volkswagen Golf. In de jaren daarvoor waren de VW Polo (2010 en 2011), de Renault Mégane (2012) en de VW Up! (2013) het populairst. Na de Peugeot 308 was in 2015 de Golf met 20.344 het meest verkochte model. Daarna volgden de Renault Clio (17.010 stuks), de Volkswagen Polo (12.103) en de Volvo V40 (11.408).

Dickmann zegt dat het absolute aantal van 449.350 zeker niet duidt op een goed autojaar. 'Je kunt eerder spreken van een zeer mager jaar. Sinds 1970 werden in slechts twaalf jaar nog minder auto's verkocht. Het jaar 2014 spande daarbij - met een jaartotaal van slechts 387.572 stuks - de kroon: het absolute dieptepunt in 45 jaar autoverkoop.'

Niet cool

Dickmann vreest het ergste voor 2016. 'De branche houdt de adem in. Dit jaar zullen nog veel onverkochte, maar per eind 2015 wel al gekentekende, auto's aan de man moeten worden gebracht. Zo werden in december alleen al van de Peugeot 308 liefst 12.052 stuks geregistreerd. Mede door die voorraadvorming verwachten wij dat de autoverkoop in 2016 niet verder dan tot 385 duizend nieuwe registraties zal reiken.'

De auto is niet echt cool meer. Of het moet de Smart zijn, die het als elektrische auto vooral in de stad goed doet. In totaal werden vorig jaar 1.508 nieuwe Smarts verkocht, tegen 463 in 2014. Ook de afzet van de volledig elektrische Tesla steeg, maar minder spectaculair: van 1.457 naar 1.805 stuks. Wereldwijd produceerde Tesla in het vierder kwartaal van 2015 17.400 auto's. Dat was minder dan verwacht. De koers op Wall Street daalde maandag dan ook met 4 procent.

De verkoop bij Tesla lag in 2015 lager dan bij Porsche. Daarvan verdubbelde de omzet tot boven de 2.000, vooral dankzij de introductie van het nieuwe model, de Macan. Ook Jaguar verhoogde zijn afzet fors. Maserati leverde terrein in. Dat lag niet aan de antireclame van de rechtszaak tegen 'Maserati-man' Hubert Möllenkamp van corporatie Rochdale, maar aan de teruggeschroefde productie van de sedans Ghibli en Quattroporte. Ook Fiat deed het slecht, vooral door het feit dat zij niet echt aanwezig zijn op de hybride-markt.

In een eerdere versie van dit verhaal stond dat Porsche vorig jaar een nieuw model Cayenne op de markt bracht. Dat klopt niet.

De nieuwe Porsche Macan. Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden