Alledaagse nieuwe Leaf is goed nieuws: elektrisch rijden wordt gemeengoed

Elektrisch rijden lijkt eindelijk écht doorgebroken. De nieuwe Nissan Leaf heeft een grotere accu en meer vermogen.

De nieuwe Leaf.Beeld epa

Hij oogt goed, zij het wat alledaags, de nieuwe Nissan Leaf die vorige week in Nederland werd gepresenteerd. Misschien is zijn brave verschijning wel het bewijs dat elektrisch rijden doorgebroken is. Waar de BMW i3, de vorige Leaf en de Toyota Mirai (die een brandstofcel heeft) met hun futuristische design vooral types aanspraken die ook graag een felrood brilmontuur dragen, zo ogen de jongste e-auto's als de Hyundai Ioniq en de Leaf als gewone personenwagens. Een goed teken.

Het is vooral zijn innerlijk dat opwinding veroorzaakt. Zo groeide de accu van 30 naar 40 kilowattuur, terwijl de auto even duur is gebleven. Dit laat zien hoe snel de prijzen van accu's dalen en hoe onstuitbaar de opmars van elektrisch de komende jaren wordt. Die 40 kilowattuur brengt de Leaf in de praktijk ongeveer 250 kilometer (bij winters weer gaat daar ongeveer 50 vanaf) en dat is genoeg om de actieradiusangst te bedwingen, zeker in Nederland, waar genoeg (snel)laders zijn.

Eenpedaalsbediening

Naast de grotere accu verhoogde Nissan het vermogen tot het equivalent van 150 pk van een fossiele motor, en dat is meer dan genoeg. Een van de prettigste verbeteringen is de eenpedaalsbediening: het gaspedaal dient om te versnellen en zet bij loslaten de motorrem in werking. De regelbare vertraging is zo sterk dat volgens Nissan het rempedaal negen van de tien keer niet meer gebruikt hoeft te worden. Gewenning is een kwestie van minuten en het rijdt prettig, zeker in de stad. Doordat de elektromotor tijdens het remmen als dynamo functioneert en energie terugleidt naar de accu's, is de actieradius met name in de stad veel hoger dan op de snelweg. Snelwegrijders zullen zich moeten beperken tot honderd kilometer per uur; wie sneller rijdt, ziet het maximumbereik spectaculair dalen.

Het mooiste aan de nieuwe Leaf is dat hij echt te koop is, in tegenstelling tot Opels Ampera-e en de Tesla Model 3, waarvan de wachttijden zo enorm zijn dat de poolkappen al gesmolten zijn voor-ie op de oprit staat. Wie nu een Leaf bestelt, heeft hem vóór 1 oktober, belooft Nissan. Binnenkort een uitgebreidere test.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden