Alitalia schrijft kort voor verkoop een verlies van 380 miljoen

De al geruime tijd kwakkelende Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft het boekjaar 2006 afgesloten met een verlies van 380 miljoen euro....

Het nieuws over de aanhoudend slechte resultaten van Alitalia komt op een dramatisch moment. Onder druk van de Europese Unie heeft de Italiaanse regering de nationale luchtvaartmaatschappij, waarvan zij 49,9 procent van de aandelen bezit, begin december 2006 te koop had gezet. Gisteravond om zes uur sloot de termijn waarin belangstellenden zich bekend konden maken voor het pakket van ruim 30 procent van de aandelen die de regering in een afgedwongen privatiseringsoperatie nu ter overname aanbiedt. Elf gegadigden meldden zich hiervoor.

Onder de Europese regelgeving is de deelname van de Italiaanse overheid een toonbeeld van oneerlijke concurrentie. Al jaren spoort Brussel de Italianen er daarom toe aan daar een eind aan te maken. Steunoperaties van de overheid zullen dan tot het verleden behoren. Deze operatie gebeurt met zichtbare pijn, verlegenheid en weerzin. Geen van de reddingsoperaties en herstructureringsplannen van de afgelopen jaren heeft Alitalia gezond kunnen maken en ook een reeks bewindvoerders is er niet in geslaagd het tij te keren. Gevreesd wordt dat de maatschappij in buitenlandse handen zal vallen.

Ook het bedrijfsplan voor de periode 2005-2008, dat Giancarlo Cimoli opstelde, is onhaalbaar gebleken. Niettemin blijft Cimoli, die in augustus 2005 door de toenmalig minister-president Berlusconi als gedelegeerd bestuurder werd aangetrokken, vooralsnog verantwoordelijk voor de onderneming. Bij de presentatie van de jaarcijfers verklaarde hij dat Alitalia nog voldoende middelen heeft om het het komende jaar uit te zingen.

Wie Alitalia gaat kopen is nog niet bekend. Wel staat vast dat de Amerikaanse Texas Pacific Group en de investeringsmaatschappij Management & Capital, van de befaamde Italiaanse ondernemer Carlo De Benedetti, al dan niet met enkele partners, hun belangstelling kenbaar hebben gemaakt. Verder wordt rekening gehouden met de belangstelling van Air One, een dochter van het Duitse Lufthansa die actief is op de Italiaanse markt; Air One heeft daar 22 procent van in handen, tegen Alitalia 50 procent.

Maandagavond werd duidelijk dat Air France-KLM geen bod zal uitbrengen. Wel wil de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie de huidige samenwerking met Alitalia verder ontwikkelen. De vliegtuigmaatschappijen werken al sinds 2001 samen en zitten beide in de luchtvaartalliantie SkyTeam. Air France zei eerder te willen fuseren als de Italianen hun financiën op orde hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden