Albert Heijn zwicht voor Foodwatch en weert kleurstoffen

Albert Heijn weert vanaf 2017 alle producten uit de schappen met kleurstoffen die gevaarlijk zijn voor kinderen. De supermarktketen heeft dat besluit dinsdag genomen naar aanleiding van een kritische campagne van voedselwaakhond Foodwatch.

Beeld ANP

Foodwatch begon de campagne in juli. Het wilde de supermarkten erop attenderen dat zes kleurstoffen hyperactiviteit kunnen veroorzaken bij kinderen. Een onderzoek van de universiteit van Southampton heeft dat al in 2007 aangetoond. Het gebruik van de kleurstoffen in voedingsmiddelen is desondanks niet verboden. De Europese Unie verplichtte fabrikanten in 2010 wel een waarschuwing op de verpakking te zetten van deze voedingsproducten.

De grootste supermarktketen van Nederland beloofde gisteren dertig producten uit zijn winkels te verbannen die deze kleurstoffen bevatten. Dat gebeurt per 1 januari 2017 . 'Althans: indien de fabrikant de samenstelling van zijn product tegen die tijd niet heeft aangepast', laat een Albert Heijn-woordvoerder weten. 'Alleen sommige A-merken gebruiken deze kleurstoffen nog. In onze huismerken zijn ze al sinds 2010 niet meer aanwezig. Met de fabrikanten van deze A-merken zijn wij in overleg. We verwachten dat de meesten hun producten voor eind 2016 zullen aanpassen.'

De campagne van Foodwatch was niet alleen tegen Albert Heijn gericht, maar ook tegen diens grote concurrent Jumbo. Campagnevoerder Sjoerd van de Wouw: 'Wij zijn blij met het resultaat dat we binnen een maand bereikt hebben. De harde belofte van Albert Heijn is belangrijk. Jumbo weigert zo'n harde uitspraak te doen, dus wat ons betreft gaat de actie door.'

Beloften

Toch staat ook Jumbo achter de doelstelling van Foodwatch, zegt de woordvoerster. 'Onze huismerken zijn al sinds 2012 vrij van deze schadelijke kleurstoffen. Met de A-merken zijn ook wij in gesprek. We verwachten eind 2015 geen producten meer te verkopen die op deze manier schadelijk zijn voor kinderen. Het uit de schappen halen van deze producten is een optie, maar daarover hebben we nog geen besluit genomen.'

Van de Wouw: 'Met verwachtingen kunnen we niets. Jumbo moet met beloften komen. En wij zijn de kwaadste niet: dat marsepeinen foto's op fototaarten moeilijk kleurstofvrij gemaakt kunnen worden, willen we wel door de vingers zien.'

Foodwatch neemt AH en Jumbo onder vuur omdat zij de marktleiders zijn, maar dat wil niet zeggen dat andere supermarkten geen enkele blaam treft. Foodwatch heeft ook alle kleinere ketens verzocht de gewraakte kleurstoffen uit het assortiment te halen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden