nieuws

Albert Heijn ziet marktaandeel groeien en blijft grootste supermarkt van Nederland

Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ.

Redactie
De bezorgtak van Albert Heijn zorgt inmiddels voor tien procent van de omzet.  Beeld Hollandse Hoogte / Caspar Huurdeman Fotografie
De bezorgtak van Albert Heijn zorgt inmiddels voor tien procent van de omzet.Beeld Hollandse Hoogte / Caspar Huurdeman Fotografie

Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent. Albert Heijn blijft nummer 1 en zag zijn aandeel stijgen met 0,9 procent in vergelijking met 2020, waarvan 0,2 procent door de overname van 38 Deen-winkels.

‘We hebben fors geïnvesteerd in de verbouwing van onze winkels’, zegt ceo Marit van Egmond. ‘350 supermarkten hanteren onze nieuwste concept en draaien goed. Met Albert Heijn Compact zitten we al in 50 steden en daarnaast in ruim 100 tankstations van BP.’

Albert Heijn noteerde vooral in de e-commerce een forse groei van bijna 35 procent, de omzet van thuisbezorgen bedraagt inmiddels tien procent van de totale omzet. De omzet online voor alle supermarkten steeg met 30 procent naar 2,4 miljard euro.

Het wordt dringen op de bezorgmarkt. Jumbo kondigde onlangs een samenwerking aan met de flitsbezorgers van Gorillas, Picnic haalde vorig jaar bij een investeringsronde nog eens 600 miljoen euro op en is tweede achter de bezorgdienst van Albert Heijn.

Voorziet ceo Van Egmond een consolidatieslag? ‘Wij werken al drie jaar samen met Just Eat Takeaway die lunches en diners bezorgt. We hebben sinds kort ook Albert Heijn Compact, een bezorgservice voor kleinere huishoudens waar je vanaf 50 euro kunt bestellen. Het bezorgen is niet meer weg te denken, de tien procent omzet online zal alleen maar groeien.’

Niet alleen Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, profiteerde wederom van de lockdown. De Nederlandse supermarkten haalden in de Kerstweek een recordomzet van ruim 1 miljard euro. Van Egmond laat zich niet graag betitelen als coronakampioen. ‘We begonnen en eindigden 2021 met een lockdown, het voelde raar. We zijn juist blij dat de winkels weer open zijn, het draagt ook bij aan een levendige binnenstad.’

Topman Frans Muller werd aangesproken op zijn fors gestegen salaris van 6 miljoen euro. Van Egmond wijst op de diverse acties van Albert Heijn met de voedselbank en het Rode Kruis om mensen die extra leden onder de coronacrisis te helpen. ‘We hebben bovendien een bedrag van 1,6 miljoen euro uitgekeerd aan voetbalclubs die tijdens de lockdowns noodgedwongen moesten sluiten.’

Marktonderzoeker NielsenIQ constateert dat supermarkten door de lockdowns meer verdienden aan de verkoop van sigaretten, die in 2024 uit de schappen van de supermarkten verdwijnen. ‘We zullen onze rol blijven spelen in de bijdrage aan een tabaksvrije generatie’, aldus Van Egmond.

Nielsen IQ voorspelt een ‘uitdagend jaar’ voor de supermarktketens, omdat de prijzen voor boodschappen flink zijn gestegen. ‘Mede door de hoge energieprijs zijn groente en fruit duurder geworden’, aldus Van Egmond. In navolging van Picnic-directeur Muller zegt zij dat Albert Heijn het bonnetje niet alleen bij de consument wil leggen en kritisch met de leveranciers naar de prijzen kijkt.

Van Egmond: ‘We weten bij welke artikelen inflatie een reële prijsstijging veroorzaakt. Maar de boodschappen moeten betaalbaar blijven. We moeten kunnen uitleggen waarom sommige producten nu meer kosten dan enkele maanden geleden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden