‘Albert Heijn zelf schuld aan lege schappen’

Wie heeft er nu schuld aan de lege schappen bij Albert Heijn? Sinds enige tijd heeft de supermarktketen moeite om vooral de verse producten op tijd in de winkel te krijgen....

Daarna werd de schuld in de schoenen van de vervoerders geschoven: zij hadden te weinig vrachtauto’s en te weinig chauffeurs.

Nu slaan de truckers terug. Albert Heijn zou te veel bezuinigen op het logistieke apparaat en daarmee het onheil over zichzelf afroepen.

Bestuurder Jan Heilig van FNV Bondgenoten is het daar gedeeltelijk mee eens. ‘Bij een vrachtritje is alles tot op de minuut geregeld. Het komt vaak voor dat een chauffeur bij een winkel aankomt en dat er dan geen personeel is om de wagen te lossen. Dat wekt irritatie. Als er steeds veel tijd wordt verspeeld, valt er op het einde van de dag een rit uit.’

Ook gebeurt het met regelmaat dat chauffeurs die producten bij een distributiecentrum willen afleveren, in de file belanden omdat er te weinig personeel aanwezig is.

De chauffeurs zeggen op websites voor het beroepsgoederenvervoer met enig leedvermaak te kijken naar de leveringsproblemen bij Albert Heijn. Ze zeggen jarenlang door het bedrijf te zijn uitgeknepen. Door de supermarktoorlog moest Albert Heijn op de kleintjes letten en dat deed zich meteen gevoelen bij de ingehuurde truckers.

Sommige beweren dat ze slecht werden behandeld op de distributiecentra van Albert Heijn: ‘Je mocht er niet eens naar de wc’, zegt een van hen. ‘Een chauffeur wordt bij Albert Heijn als een hond behandeld’, klaagt een ander. ‘Ik heb hier zelf de nodige ervaringen mee gehad bij de groentecentrale in Barendrecht. Voor een rit stond een vaste vergoeding. Wachttijden of andere problemen, zoals files, werden niet vergoed. Als een medewerker van een filiaal zich had verslapen en de rit hierdoor uitliep, was het altijd de schuld van de chauffeur en werd de extra tijd niet vergoed.’

Sommige transporteurs zetten hun schaarse vrachtwagens liever in voor goed communicerende en goed betalende klanten dan voor de ‘arrogante’ Albert Heijners.

Jarenlang bezuinigde de keten op zijn toeleveranciers en de vervoerders. Door de economische malaise en de komst van Oost-Europeanen belandden de vervoerders in het verdomhoekje. Maar de tijden veranderen. Er is een tekort van vijf- à zesduizend chauffeurs in Nederland.

Om truckers te werven, betalen de bedrijven en bonden tegenwoordig de 5.500 euro kostende rijopleiding. Ook krijgt een geslaagde meteen een vaste baan.

Woordvoerster Els van Dijk van Albert Heijn wil niemand de zwartepiet toespelen. ‘We moeten het gezamenlijk oplossen’, zegt ze. ‘Albert Heijn steekt er veel energie en menskracht in om de leveringsproblemen op te lossen. Binnen vier tot zes weken moeten de oplossingen zichtbaar zijn.’

Een imagoprobleem van arrogante Albert Heijn-medewerkers, herkent ze niet. ‘Wij lezen de kritiek ook. Maar onze afdeling logistiek kan deze emoties niet plaatsen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden