Albert Heijn 'worstelt' met pepernoten

Albert Heijn worstelt vijftien jaar na een pepernotenoproer van bezorgde ouders nog altijd met de startdatum voor de verkoop van suikergoed. De grootste supermarktketen van Nederland beloofde in 1999 producten zoals marsepein, kruidnoten en speculaaspoppen pas twee weken voor de intocht van Sinterklaas in de winkel te leggen. Maar sinds jaar en dag liggen de versnaperingen al vanaf september in de winkel.

Sinterklaas begroet een supermarktklant in een supermarkt in Nieuwegein.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

'Albert Heijn begint nog altijd pas in november met de sinterklaasverkoop', zegt een woordvoerster. De producten die in september al in de winkel liggen hebben nog geen Sint of Piet op de verpakking staan en maken onderdeel uit van het 'herfstassortiment'. Zo houdt Albert Heijn zich aan zijn eigen belofte om kinderen niet vroegtijdig te confronteren met de Goedheiligman. 'De pepernoten zijn gewoon snoep', zegt de woordvoerster.

Jumbo heeft minder moeite om de traktaties van de Sint in de schappen te leggen. De officiële verkoop van strooigoed begon afgelopen maandag 31 augustus. Een woordvoerster: 'Wij beschouwen het Sinterklaasfeest als het leukste feest van het jaar. Op onze verpakkingen zullen Sint en Piet gewoon te zien zijn. De Pieten zijn zowel zwart als wit, overigens.'

Lidl is relatief laat met het verkopen van snoepgoed gerelateerd aan Sinterklaas en begint pas in oktober. 'September vinden wij te vroeg', aldus een zegsvrouw. 'Bij Lidl voeren we dan nog volop nazomerartikelen. Als de herfst echt zijn intrede doet volgen bij ons Sint-gerelateerde seizoensartikelen.'

Pepernoten beu?

Lees hier een recept uit de Volkskeuken voor heerlijke taaitaai.

Compromis

Veel protest is er niet meer over de vroege verkoop. In 1998 verzamelde een bezorgde Utrechtse moeder bijna drieduizend steunbetuigingen om Albert Heijn te dwingen de pepernoten niet te vroeg te verkopen. De grootgrutter beloofde plechtig om pas rond 1 november te beginnen met het verkopen van de producten.

De belofte is min of meer waar gemaakt, met het herfstassortiment als compromis. Want de concurrentie is altijd gebleven en alle supermarktketens laten weten te luisteren naar de wensen van klanten. De populariteit van het snoepgoed is met de jaren niet gedaald, zegt bijvoorbeeld de woordvoerster van Jumbo. 'Kruidnoten, taaitaai en chocoladeletters zijn gewild als altijd. We verwachten dat deze producten ook dit jaar weer goed zullen verkopen.'

Een medewerker sorteert het strooigoed voor Sinterklaas in de schappen bij de Albert Heijn.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden