Albert Heijn weet steeds meer klanten aan zich te binden

Albert Heijn heeft de supermarktoorlog in Nederland definitief gewonnen. De winkelketen scoorde in het eerste kwartaal een 50 procent hoger bedrijfsresultaat dan in dezelfde periode vorig jaar....

Het aantal transacties (een transactie is een klant die met een kassabon de winkel verlaat) steeg in een gemiddelde week naar 10 miljoen. In 2005 was dat nog ongeveer 9 miljoen.

Ook blijft het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland stijgen. Vorig jaar was het 27,5 procent. Dit jaar zou het 28 procent zijn. Maar voor de top van Albert Heijn is dat niet genoeg; tijdens de millenniumwisseling had Albert Heijn nog 30 procent van de markt in handen.

De prioriteit van Albert Heijn is steeds meer mensen aan zich te binden. Aan dit streven wordt een deel van het rendement opgeofferd. Maar meer marktaandeel kopen, zit er niet in omdat de kartelautoriteit NMa dat verbiedt.

Het zal voor Albert Heijn uit de bestaande winkels moeten komen. Dus zet de supermarkt in op prijsverlagingen en het vergroten van het aantal huismerken. Dat is een logische stap omdat het rendement op de huismerken veel groter is dan op de verkoop van A-merken.

Albert Heijn is in de winning mood. Eind juni opent het bedrijf de lang verwachtte nieuwe pilotwinkel. In de winkel is te zien hoe Albert Heijn de toekomst van de supermarkt ziet. Hoe die winkel er precies uit gaat zien, wil het bedrijf nog niet zeggen. Maar dat huismerken en verse producten een grote rol gaan spelen, lijkt geen overdreven voorspelling.

In zijn geheel presteerde Ahold in het eerste kwartaal iets minder dan vorig jaar. Het bedrijf haalde in het eerste kwartaal een nettowinst van 241 miljoen euro, 5 miljoen euro minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.

Toch viel het resultaat de analisten mee. Die hadden in doorsnee gerekend op winst van 229 miljoen euro. Op de Amsterdamse beurs sloot Ahold 7,5 procent hoger op 9,75 euro.

De omzet van Ahold daalde met 0,7 procent naar 13,2 miljard euro. De lagere omzet is vooral te wijten aan de zwakke dollar ten opzichte van de euro. Het concern haalt een groot deel van zijn omzet in de VS.

In de VS was het beeld verdeeld. Stop & Shop/Giant-Landover maakte minder winst, omdat Ahold, analoog aan het recept van Albert Heijn, met prijsverlagingen en het verbreden van het huismerkassortiment probeert de winkels nieuw leven in blazen.

De vertrekkende topman van Ahold, Anders Moberg, vindt de resultaten ‘een bemoedigend begin van het jaar’. Hij zei dat grote overnames ‘geen prioriteit’ hebben, maar dat kleine overnames niet zijn uit te sluiten. Hij wilde niet ingaan op de geruchten over een fusie tussen Ahold en zijn Belgische rivaal Delhaize.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden