Albert Heijn verliest nog meer marktaandeel

De teruggang van Albert Heijn op de levensmiddelmarkt houdt aan. Werd vorige week al bekend dat in het eerste halfjaar het marktaandeel van Albert Heijn met 0,3 procent was afgenomen tot 28,6 procent....

Dit blijkt uit de nieuwste gegevens van het onderzoeksbureau ACNielsen, waarop Distrifood, brancheblad voor de supermarktsector, de hand heeft weten te leggen.

Het marktaandeel van Albert Heijn staat onder druk, omdat de groeicijfers van het concern sterk achterblijven bij die van enkele concurrenten. De omzettoename van Albert Heijn is kleiner dan de totale marktgroei.

Vorige week stelde een woordvoerder van Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, dat het verlies aan marktaandeel ten dele wordt gecompenseerd door de 'kwaliteit' van de resterende omzet en het rendement hierop. In het tweede halfjaar zou marktaandeel worden terugveroverd. Het concern is hierin dus nog niet succesvol.

C1000 en Superunie profiteren van de zwakte van Albert Heijn. C1000 van Schuitema (voor 70 procent in handen van Ahold) boekte een gemiddelde groei van boven de 10 procent. Het marktaandeel van deze keten is daardoor opgelopen tot 10,9 procent, een stijging met 0,9 procent ten opzichte van een jaar geleden.

Ook Superunie groeide met meer dan 10 procent, vooral door de winkelmerken Coop, Jumbo en Vomar. De groei kwam gedeeltelijk tot stand door overnames. Distrifood beschikte niet over gegevens over de autonome groei van deze groep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden