Nieuws Supermarkt

Albert Heijn snijdt managementlaag weg, vlak voor aantreden nieuwe directeur personeelszaken

Bij Albert Heijn verdwijnen 150 managementfuncties. De medewerkers die deze posten bekleden mogen de komende weken solliciteren naar andere banen bij de supermarktketen.

Beeld ANP

‘Het streven is om iedereen aan ander werk te helpen’, zegt een woordvoerder van het concern. ‘Maar niet iedereen zal in een andere functie aan de slag willen.’

De banen verdwijnen bij de 950 filialen van Albert Heijn, maar ook op de afdelingen financiën en personeelszaken van het hoofdkantoor in Zaandam. De reorganisatie is de eerste grote ingreep van de nieuwe ceo Marit van Egmond, die in februari aantrad. Volgens een woordvoerder verdwijnt er een managementlaag, waardoor ‘de lijnen korter worden en Albert Heijn beter kan inspelen op de veranderende markt’. 

De timing van de reorganisatie is opmerkelijk. Ze voltrekt zich ruim een maand voor het aantreden van Suzanne Jungjohann, die in juli werd benoemd tot directeur personeelszaken.

In april kondigde Van Egmond aan dat Albert Heijn het FoodFirst Network overneemt, een onlineplatform voor een gezonde leefstijl. Twee maanden daarvoor maakte de ceo bekend dat Albert Heijn een samenwerking begint met de Hema. De twee bedrijven richten gezamenlijk twee proefwinkels in, in Rotterdam en Utrecht. ‘Twee geliefde Nederlandse merken die op één locatie gaan samenwerken en zo dichter bij hun klanten komen te staan’, aldus Van Egmond.

In Nederland werken bij Albert Heijn ruim 100 duizend mensen, de meesten als tijdelijke krachten in de supermarkten. De woordvoerder kon niet zeggen hoeveel managers het bedrijf telt. ‘Waarschijnlijk in de honderden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden