Een medewerker vult vakken in een Albert Heijn-winkel
Een medewerker vult vakken in een Albert Heijn-winkel © ANP

Albert Heijn 'ontsuikert' veertig frisdranken en sappen, soms met 30 procent

Albert Heijn haalt opnieuw miljoenen suikerklontjes uit zijn producten. Nadat er vorig jaar al honderd producten deels werden 'ontsuikerd' reduceert de supermarktketen het suikergehalte van veertig frisdranken en sappen, in sommige gevallen met 30 procent. De vernieuwde producten verschijnen vanaf deze week op de schappen.

De supermarkt oogstte vorig jaar lof en kritiek op de aankondiging dat het de suikeroverdaad te lijf gaat. Voedingswetenschappers vinden dat iedere reductie is meegenomen: de consumptie ligt met gemiddeld 44 kilogram per persoon per jaar hoger dan wat het lichaam nodig heeft. Suiker zit in bijna elk product, ook in voedingsmiddelen waar ze niet 'thuishoren', zoals pesto of hamburgers. Aan de andere kant vormen de 140 aangepaste producten slechts een schijntje van het assortiment van twintigduizend artikelen, inclusief non-food.

Albert Heijn heeft dit keer vooral de frisdranken voor kinderen onder handen genomen. Daarmee pakt de supermarkt een belangrijke bron van suiker aan: van alle suiker die kinderen consumeren krijgen ze bijna een derde via zoete drankjes binnen. Door het suikergehalte in producten als Djoezz Tropisch Fruit en Basic Apple Drinky te verminderen consumeren klanten op jaarbasis vijftig miljoen minder suikerklontjes, stelt AH.

Geen vervangende zoetstoffen, 'tenzij een drankje anders niet meer te drinken is'

Van alle suiker die kinderen consumeren krijgen ze bijna een derde via zoete drankjes binnen

De supermarkt verandert alleen de receptuur van de huismerkartikelen. Pronken met een andere samenstelling van producten kan niet zomaar. 'Dat mag van de wet alleen als je het suikergehalte met minimaal 30 procent terugbrengt', aldus een woordvoerder. De suiker die uit een voedingsmiddel verdwijnt wordt niet vervangen door een zoetstof als stevia. 'Tenzij een drankje anders niet meer te drinken is.'

Albert Heijn is niet de enige keten die het suikergehalte van producten terugdringt. Concurrent Jumbo kondigde in januari aan dat het dit jaar zeker tweehonderd artikelen introduceert met niet alleen minder suiker, maar ook minder zout en verzadigde vetten.