Albert Heijn ontketent prijsoorlog

'We staan voor een historisch moment', sprak Albert Heijn-directeur Dick Boer tot zevenhonderd supermarktmanagers...

Het was het best bewaarde geheim van het bedrijf. Vandaag ontketent Albert Heijn de agressiefste supermarktoorlog die Nederland ooit heeft gekend. De winkels verlagen in één dag de prijs van bijna 1250 artikelen met 7 tot 30 procent.

De filiaalleiders, die het inbelnummer voor de telefonische vergadering met Dick Boer pas vrijdagavond van hun regiomanagers kregen, juichten. Een halfuur later arriveerden de vrachtwagens met verswaren, die bij elke winkel een container vol nieuw reclamemateriaal afleverden. 'We zijn het hele weekend bezig met borden vervangen, prijsstickers plakken en vlaggen ophangen', zegt supermarktmanager Tom Mulder in Bussum.

Hij is 'ontzettend blij'. 'Dit is het beste nieuws dat ik in maanden heb gehoord.' Zijn klanten bleven weg, erkent de manager. 'Ze vonden ons te duur. Dat kreeg ik in de winkel, op straat en op verjaardagsfeestjes altijd te horen. En dan hebben we die hele discussie over het salaris van Ahold-topman Moberg ook nog eens gehad.'

De prijsoorlog van Albert Heijn volgt op een actie van concurrenten Edah en Aldi, die afgelopen week hun vlees en melk in prijs verlaagden; traditioneel de twee producten die een prijsoorlog ontketenen. Maar 'onze actie zat al heel lang in de pen', zegt Albert Heijn-woordvoerster Ingrid van Kuilenburg.

Ze laat acht kassabonnen zien: zeven met boodschappen die haar collega's afgelopen donderdag bwij concurrenten hebben gedaan, en één met dezelfde artikelen zoals ze vanaf vandaag bij Albert Heijn kosten. Vier bonnen verliezen het; alleen Vomar, Deen en Hoogvliet zijn - gemiddeld 1,46 euro - goedkoper. Dekamarkt, C1000, Edah en Super De Boer zijn respectievelijk 2,78, 3,99, 4,30 en 7,30 euro duurder. En daarbij gaat het niet om luxe producten, maar om de dagelijkse boodschappen die het meest worden gekocht.

'Het gaat in dit vak om centen', zegt filiaalleider Mulder. 'Iedereen weet wat Coca Cola, Pampers, Douwe Egberts-koffie en Heineken bier kosten. En tot dusver waren wij altijd de duurste.'

Geen van de concurrenten wenst te reageren. De woordvoerders van zes ketens willen 'nooit' op commerciële activiteiten vooruitlopen. Een zegsman van Laurus (Edah, Konmar en Super De Boer) laat weten dat zijn bedrijf 'al tijden' de prijzen verlaagt. Maar dit is mede een gevolg van de mislukte ombouwoperatie van zes ketens tot Konmar.

De consument is traditioneel de grote winnaar van een prijsoorlog. Als één supermarkt drastisch goedkoper wordt, moet de rest wel volgen', stelt Mulder. Maar de toeleveranciers van de supermarktbranche zullen de verliezers zijn. De landbouworganisatie LTO liet vorige week al weten dat de prijsverlaging van Aldi-melk veel boeren dupeert. En Van Kuilenburg bevestigt 'dat we binnenkort met onze leveranciers in de slag moeten'.

Want Albert Heijn wil niet dat de klant 'last' van deze actie heeft. De lagere prijzen wil het bedrijf terugverdienen met toenemende klantenaantallen en bezuinigingen op de backoffice - het logistieke proces dat zich achter de schermen, uit het zicht van de klant afspeelt.

Dat is een nieuwe strategie ten opzichte van discounters als Aldi en Lidl. Zij voeren weliswaar een agressief prijsbeleid, maar hebben een relatief klein assortiment met producten die vaak onuitgepakt in dozen of op pallets staan.

Van Kuilenburg: 'Albert Heijn wil de beste kwaliteit bieden, de beste service en het mooiste winkelinterieur.' Mulder: 'En nu eindelijk ook lage prijzen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden