'Albert Heijn misleidt met teksten over Hollandse Kip'

Albert Heijn mag zijn nieuwe, duurzamere kipvariant niet meer 'verantwoord' noemen, laat staan '100% verantwoord', en mag ook niet beweren dat de kippen 'goede leefomstandigheden' hebben gekend. Die teksten zijn 'misleidend en daarmee oneerlijk', oordeelde de Reclame Code Commissie.

Beeld ANP video

De uitspraak was gevraagd door dierenrechtenorganisatie Wakker Dier, dat al jarenlang strijdt tegen omstandigheden in de veehouderij. Vooral de plofkip moet het ontgelden. Regelmatig houdt Wakker Dier radiocampagnes tegen deze supersnel groeiende kip die onder volgens Wakker Dier belabberde omstandigheden moeten leven.

Greenwashing
Albert Heijn bracht in juni een nieuwe variant op de markt, onder de naam Hollandse Kip. Deze kip krijgt iets meer ruimte dan de klassieke plofkip (19 in plaats van 21 op een vierkante meter), is van een langzamer groeiend ras met minder gezondheidsproblemen en krijgt meer nachtrust. Maar de kwalificaties die Albert Heijn er aan gaf, konden niet door de beugel. Wakker Dier bestempelde de reclameslogans als 'greenwashing' van een kip die het nauwelijks beter heeft dan de plofkip.

De uitspraak van de Reclame Code Commissie heeft geen juridische gevolgen, maar in doorsnee houden fabrikanten zich aan de uitspraken. Albert Heijn overweegt nog in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Beeld ANP video
Beeld Screenshot website Albert Heijn
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden