Albert Heijn komt met bonuskaart voor klanten

Albert Heijn introduceert vandaag zijn nieuwe Bonus-kaart, waarmee klanten wekelijks kunnen profiteren van vierhonderd aanbiedingen. De kaart is gratis, maar klanten moeten wel allerlei persoonlijke gegevens bekend maken....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

In januari heeft Albert Heijn de bonuskaart uitgetest op zijn eigen personeel. De supermarktketen verwacht dat het merendeel van de klanten de kaart op korte termijn zal aanschaffen. Bij een van AH's Amerikaanse zusterbedrijven heeft 96 procent van de klanten zo'n kaart.

Albert Heijn, dat lange tijd heeft gewerkt aan een chipkaart waarmee klanten ook zouden kunnen betalen, is de afgelopen maanden ingehaald door Edah. Deze concurrent heeft vorig jaar een chipkaart geïntroduceerd waarmee klanten weliswaar niet kunnen betalen, maar wel zegeltjes kunnen sparen of kunnen profiteren van geselecteerde aanbiedingen. Inmiddels hebben 1,2 miljoen Edah-klanten zo'n kaart. Volgens Edah was een betaalfunctie, waarvoor medewerking van een bank nodig is, veel te ingewikkeld.

AH's Bonuskaart, die slechts is voorzien van een streepjescode, is alleen voor aanbiedingen te gebruiken. Vanaf maandag zullen er wekelijks vierhonderd aparte aanbiedingen in de AH-winkels te vinden zijn, waarvan alleen kaarthouders kunnen profiteren. De korting is voor iedere kaarthouder gelijk, maar AH hoopt het systeem zo te kunnen verfijnen dat de korting toeneemt naarmate klanten meer bij de keten besteden. De invoering van een chipkaart met betaalfunctie, waarvoor Albert Heijn samenwerkte met ABN Amro, is voorlopig van de baan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden