Albert Heijn knabbelt aan monopolie Unilever

Vanaf volgende week maandag staan ze in de schappen van de winkels van Albert Heijn: een reeks cholesterolverlagende producten van het eigen huismerk....

Van onze verslaggever Broer Scholtens

Drie porties per dag, staat in grote, vette letters op de cholesterolverlagende yoghurtflesjes. Het foute LDL-cholesterol in het bloed gaat er 10 procent mee omlaag. Het risico op hart- en vaatziekten neemt daardoor af. Wetenschappelijk bewezen, vermeldt de verpakking.

Albert Heijn komt volgende week met een halvarinesmeersel voor op de boterham, lepelbare yoghurt en yoghurtdrinks in verschillende smaken. Unilever produceert dezelfde producten onder het A-merk Becel ProActiv.

Sterolen, geïsoleerd uit soja of uit dennennaalden, zijn de werkzame stoffen. Die plantenstoffen lijken veel op cholesterol. Ze drukken het foute LDL-cholesterol, blijkt uit veel onderzoek.

Unilever kwam in 2000 als eerste met cholesterolverlagende margarine. De markt is lucratief. Producten met plantensterolen (voornamelijk die van Becel ProActiv) waren afgelopen jaar goed voor een omzet van 46 miljoen euro. Dat is 38 procent meer dan het jaar daarvoor.

Een interessant marktsegment, verklaart Simone Hertzberger de stap van Albert Heijn naar een eigen huismerk. Twee jaar ontwikkelingswerk ging er aan vooraf.

De prijs van een huismerk ligt bij Albert Heijn gemiddeld 15 procent onder die van een vergelijkbaar A-merk. ‘Met die lagere prijs hopen we deze gezondheidsproducten voor een grotere groep consumenten bereikbaar te maken’, aldus een woordvoerder.

Albert Heijn verwacht een omzetgroei in dit gezondheidssegment. Maar ook een omzetverschuiving van het A-merk – van monopolist Unilever – naar het eigen huismerk.

Een tendens die met name de afgelopen twee jaar al zichtbaarder is geworden. In supermarkten is het aandeel van het huismerk gegroeid, ten koste van de A-merken, van 18 naar 20 procent, gerekend over alle producten. In sectoren als ‘zuivel’ en ‘sappen’ ligt dat nog wat hoger: 25 tot 36 procent.

Becel-producent Unilever is niet bang voor een verschuiving in de richting van het cholesterolverlagende huismerk. ‘Juist bij gezondheidsproducten kiezen consumenten voor een vertrouwd merk’, zegt het bedrijf. ‘Becel is vertrouwd, al veertig jaar.’ Bovendien, zegt Unilever, wordt ProActiv gesteund door de Hartstichting, en vergoed door zorgverzekeraar VGZ.

Vorig jaar kreeg Albert Heijn het diverse malen voor de rechter aan de stok met Unilever, bij de introductie van enkele huismerken als pindakaas en margarine. De verpakkingen zouden te veel lijken op die van de A-merken van Unilever, Calvé en BlueBand. Qua kleuren en vormgeving, vond ook de rechter. Die gelijkenis is er er nu niet.

Of de vormgevers van AH ervan hebben geleerd? Welnee, zegt een woordvoerder. ‘Dat ontwerp van ons is, zoals altijd, typisch Albert Heijn.’

Unilever kan niets zeggen over een eventuele gelijkenis. Op het hoofdkantoor in Rotterdam hebben ze de nieuwe verpakking van Albert Heijn nog niet gezien.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden