Albert Heijn haalt 'stereotyperend' voetbalspelletje Soccer Box uit de handel

'Voetbal? Dat vinden alléén jongens leuk', moeten de inkopers van Albert Heijn in 2012 hebben gedacht. De supermarktketen kocht toen een partij voetbalspelletjes in die volgens de verpakking bedoeld zijn voor 'jongens van 8 tot 13 jaar'. Maandag besloot Albert Heijn een restpartij van deze 'Soccer Box' per direct uit de verkoop te halen, omdat sociale-mediagebruikers het feestartikel bekritiseerden als seksistisch en stereotyperend.

Foto anp

De Soccer Box was sinds kort opnieuw te koop in circa honderd filialen, omdat de supermarktketen de oude voorraad wilde wegwerken. Het lag vijf jaar geleden ook al in de schappen. Destijds waren er nauwelijks klachten. De doos bevat spelletjes voor een voetbalfeestje, een collectie kleine voetbalaccessoires en een aantal kaartjes met persoonlijke vragen. Sommige antwoorden zouden denigrerend zijn over meisjes. Bij de vraag 'Wat wil je echt niet zien?' is een van de mogelijke antwoorden 'Huilende meiden'. En bij de vraag 'Een meisje dat jij niet leuk vindt vraagt verkering. Wat doe je?' staat als 'stoere' antwoordoptie 'Ik lach haar uit'.

Nijkerker Hans Stam zette vrijdagavond een foto van de Soccer Box op Facebook, met een boodschap aan Albert Heijn: 'Weten jullie wel hoe het meidenvoetbal leeft bij v.v. Sparta Nijkerk?' 'Het is niet meer van deze tijd', licht Stam toe. 'Er voetballen tegenwoordig zo veel meiden, die vinden zo'n spelletje toch ook leuk?'

Zijn kritiek kreeg veel bijval op sociale media. De supermarktketen heeft snel zijn knopen geteld en besloten door het stof te gaan. Een AH-woordvoerder noemde de verkoop van de voetbalpakketten gisteren 'onzorgvuldig' en 'ongelukkig'. 'We snappen de reacties van onze klanten. Wij vinden ook dat kinderen zelf wel kunnen kiezen welke spelletjes ze willen spelen.'

Albert Heijn erkent de Soccer Box, die onder het AH-huismerk werd verkocht, niet goed te hebben bekeken voordat de supermarktketen het product distribueerde. 'We hebben tienduizenden producten in de winkel. Dit is een signaal dat we beter op dit soort dingen moeten letten', zegt de woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.