Akzo schrapt opnieuw banen bij kwakkelende geneesmiddelentak

Akzo Nobel gaat opnieuw banen schrappen bij zijn geneesmiddelendivisie. Hierdoor zal het totaal aantal medewerkers onder de 66 duizend uitkomen, aldus financieel directeur Fritz Fröhlich donderdag bij een toelichting op Akzo's kwartaalcijfers....

De resultaten van de Pharmadivisie, die Akzo jaren vleugels gaf, vielen in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw tegen. De omzet daalde met 12 procent ten opzichte van een jaar eerder, het bedrijfsresultaat nam met 33 procent af.

Om de winstmarge weer op het niveau van 2002 te krijgen, wil Akzo meer dan 100 miljoen euro gaan bezuinigen. Het chemieconcern kondigde in februari al aan dat er vijfhonderd banen moesten verdwijnen. Dat blijkt echter nog niet genoeg.

Akzo's medicijnendochter Organon lijdt vooral onder het aflopen van het Amerikaanse octrooi op het antidepressivum Remeron. Dat betekent dat ook andere fabrikanten het geneesmiddel mogen leveren. Het Israëlische Teva doet dat ook daadwerkelijk. Organon zag de omzet van Remeron in de VS daardoor met 30 procent afnemen.

De nieuwe medicijnen doen het minder goed dan verwacht. Nuvaring, een nieuw vaginaal anticonceptiemiddel, genereerde in het eerste kwartaal 5 miljoen euro omzet. Fröhlich: 'De markt accepteert het wat langzamer dan we hadden verwacht.'

Bij het antitrombosemiddel Arixtra kampt Akzo met felle concurrentie van Aventis. Het Frans-Duitse farmaciebedrijf heeft een soortgelijk medicijn in de aanbieding dat echter voor meer toepassingen geschikt is. Andere medicijnen die de klap van Remeron moesten opvangen, het antidepressivum Ariza en Xyvion tegen botontkalking, wachten nog steeds op goedkeuring door de FDA, de Amerikaanse toezichthouder voor voeding en medicijnen.

Door de tegenvallers in de geneesmiddelendivisie houdt Akzo Nobel er rekening mee dat de nettowinst van het gehele concern dit jaar 20 procent lager uitvalt. Dat de winst niet nog verder daalt, is te danken aan de divisies Coatings en Chemicals. Die wisten ondanks de moeilijke markt meer te verkopen. De omzet daalde wel door de lagere koers van de dollar.

Het enige product dat het echt goed deed, was het product waarmee Akzo begon: zout. De omzet steeg met 10 procent naar 77 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden