Airbus ontwerpt 'nieuwe Concorde' met raketmotoren

Airbus heeft patent aangevraagd voor de bouw van een nieuw supersonisch vliegtuig. Daarmee zou in de toekomst in slechts een uur tijd naar New York gevlogen kunnen worden. Het toestel moet dan snelheden bereiken tot maar liefst 5500 kilometer per uur.

Zo ongeveer zal de nieuwe supersonische jet van Airbus moeten worden aangedreven. Beeld YouTube/PatentYogi

Een normaal toestel doet er nu nog zo'n 7 tot 8 uur over om de Atlantische oceaan over te steken, met een snelheid van zo'n 900 tot 1000 kilometer per uur. De jet die de Europese vliegtuigfabrikant nu op de tekentafel heeft, zou ruim vier keer sneller dan het geluid vliegen.

'Ze hebben bij Airbus iets heel slims bedacht', reageert Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft. 'Het toestel start op normale vliegtuigmotoren, maar gaat op kruishoogte over op een raketmotor. Daarmee gaat het razendsnel omhoog naar een hoogte van 30 kilometer, om vervolgens weer met andere raketmotoren de vlucht te vervolgen.'

Daarmee vliegt het nieuwe vliegtuig straks nog veel sneller dan de legendarische Concorde die er zónder raketmotoren ooit 3,5 uur over deed. Dit supersonische toestel van de voorganger van Airbus, een Brits-Franse samenwerking - werd in 2003 uit de lucht gehaald omdat het economisch steeds onrendabeler bleek om de vluchten uit te blijven voeren. De torenhoge brandstofprijzen hielden de toestellen uiteindelijk aan de grond, ondanks de rijke klantenkring die er graag mee vloog. Met de crash van een Concorde in 2000 bij Parijs werd het definitieve einde ingeluid.

Beeld belga

Waterstof

Melkert: 'Hoe Airbus nu de kosten in de hand wil houden, is nog niet duidelijk, maar het is gebruikelijk dat patenten eerst worden ingediend om er in elk geval voor te zorgen dat niemand anders met het idee aan de haal gaat.'

De Concorde deed destijds 3,5 uur over de vlucht van Londen naar New York, maar Airbus denkt het met een kleine 60 minuten een stuk sneller te kunnen. Andere routes zoals Tokio-Los Angeles en Parijs-San Fransisco zouden in drie uur afgelegd moeten worden.

De patentaanvraag spreekt van door waterstof aangedreven raketmotoren om de enorme snelheid te bereiken. 'Dat is goed mogelijk', stelt deskundige Melkert. 'Al zul je die waterstof wel ergens moeten stallen aan boord.' Belangrijk aan het ontwerp van Airbus is bovendien de aerodynamica. Daarmee moet een 'sonic boom' op de grond worden voorkomen, het geluid dat ontstaat als een vliegtuig door de geluidsbarrière, ruim 1000 kilometer per uur, vliegt. 'Airbus denkt dat heel slim te omzeilen door een strak ontwerp te combineren met die vlieghoogte van liefst 30 kilometer.'

Wie hoopt snel in no-time naar New York te kunnen vliegen, zal nog even geduld moeten opbrengen. Melkert: 'Ik denk dat dit ontwerp niet binnen 25 jaar zal worden gerealiseerd, hooguit eerst voor militair gebruik. Ga maar na: voor de ontwikkeling van de A380, veel meer een conventioneel ontwerp, had Airbus ook al zeker 15 jaar nodig. Het is niet haalbaar om dit nieuwe, veel revolutionairdere ontwerp, snel te realiseren.'

In onderstaande video legt een deskundige uit hoe het nieuwe ontwerp van Airbus in elkaar steekt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden