Interview

'Air France moet zijn kas op orde brengen'

Het is logisch dat KLM en Air France hun kasgeld samen beheren, vindt Verhagen. Maar de Nederlanders zijn er niet om de Franse gaten te dichten.

Steven Verhagen: KLM kan niet op eigen benen staan. Beeld Dijkstra

'Het is hommeles bij Air France-KLM', zo erkent ook Steven Verhagen, de flamboyante voorzitter van de Vereniging van Verkeersvliegers.

Verhagen is woensdagavond aanwezig in de Tweede Kamer, waar de politici zich met staatssecretaris Mansveld buigen over de problemen bij de Frans/Nederlandse vliegtuigmaatschappij, een dag nadat het Nederlandse management met de KLM-commissarissen ternauwernood heeft kunnen voorkomen dat de Fransen een greep van 1 miljard euro zouden doen in de kas in Amstelveen. Maar de vakbonden en de ondernemingsraad vertrouwen die mondelinge toezegging niet. Ze willen die op schrift hebben.

Heeft een fusie met zoveel wantrouwen nog een toekomst?

'Jazeker. Maar dat moet het management van de beide luchtvaartmaatschappijen een front vormen. Nu lijkt het erop of ze rollend over straat gaan. Het consensusmodel moet worden hersteld en powerplay moet achterwege worden gelaten.'

Wanneer gingen de alarmbellen af?

'Dat was op 16 januari. Er was toen een goednieuwsshow in Amstelveen gepland. Zeven bestuurders, onder wie topman Alexandre de Juniac, waren aanwezig om de buitenwereld te vertellen dat na de pilotenstakingen in Frankrijk er weer met een schone lei zou worden begonnen. Maar financieel bestuurder Pierre-François Riolacci liet zich ontvallen dat er ook een centraal cashmanagement bij de houdstermaatschappij zou worden doorgevoerd. De liquide middelen die KLM genereert, zouden moeten worden gebruikt om financiering door de houdstermaatschappij aan te trekken.'

Het is toch logisch dat als twee bedrijven 12 jaar met elkaar zijn gefuseerd ze ook het cashmanagement centraal voeren.

'Daar zijn we op zich ook niet tegen. Het probleem is dat het niet op dit moment mag gebeuren. KLM heeft de plannen voor 700 miljoen euro aan besparingen ingebracht voor het terugbrengen van de kosten. Maar Air France heeft van zijn kant nog niets gedaan. De Fransen moeten eerst hun financiële huishouding op orde hebben voordat er sprake kan zijn van een centraal cashmanagement. Anders wordt het geld uit Amstelveen gebruikt om gaten bij de Fransen te dichten. De managers van KLM moeten de enigen zijn die een pinpas hebben om dat geld op te kunnen nemen als ze willen investeren.'

Een stewardessenpop van KLM. De vakbonden en de OR willen een garantie dat Air France geen greep in de kas van KLM doet. Beeld Etsy

Wat verwacht u van de politiek?

'Ik hoop dat de minister en de Tweede Kamer nog eens bevestigen dat KLM de spil blijft van de Nederlandse infrastructuur en van groot belang is voor BV Nederland. De politiek heeft een verantwoordelijkheid. De staat heeft nog altijd 5,9 procent van de aandelen in KLM en daarnaast 50,9 procent in de Stichting Administratiekantoor. Dat moest toentertijd wel, om de landingsrechten van de KLM op Schiphol te garanderen.'

Is de fusie met Air France mislukt?

'Dat zeg ik niet. Ik denk dat de fusie KLM veel voordelen heeft gebracht. We waren nooit zo snel gegroeid zonder de inbreng van Air France. Een concurrent is een vriend geworden. KLM kan echt niet op eigen benen staan. Een ontvlechting van de fusie is alleen mogelijk als KLM onmiddellijk pasklaar bij een andere partner kan worden ingebracht. Dat zie ik zo gauw niet gebeuren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden