Air France KLM vreest strop van 200 miljoen door coronavirus na jaar van opnieuw dalende winst

KLM heeft vorig jaar opnieuw veel beter gedraaid dan zijn grotere Franse broer, zo blijkt uit de jaarcijfers van Air France KLM. Maar beide divisies zagen hun winst dalen en de uitbraak van het coronavirus gaat het fusiebedrijf voorlopig tussen de 150 en 200 miljoen euro kosten.

Beeld ANP

KLM leverde ook in 2019 weer het grootste deel van de winst van het fusiebedrijf Air France KLM. De Nederlandse tak sloot af met een bedrijfsresultaat van 853 miljoen euro op een omzet die voor het eerst boven de 11 miljard uit kwam. Air France eindigde met een bedrijfsresultaat van 280 miljoen op een omzet van ruim 16,5 miljard euro.

Beide divisies zagen hun brutowinst overigens dalen, KLM met 238 miljoen en Air France met 41 miljoen. Na aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen blijft er voor het moederbedrijf Air France KLM een winst over van 290 miljoen euro, 130 miljoen lager dan in 2018. Topman Ben Smith wijt de daling aan de gestegen brandstofkosten en tegenvallende orders in het vrachtvervoer, die met bijna 8 procent afnamen.

Air France kwam 2019 door zonder stakingen. Die drukten in de jaren daarvoor sterk op het resultaat van de hele groep. Tussen 2008 – het jaar waarin de bankencrisis om zich heen greep – en 2018 sloot de moedermaatschappij zeven jaar af met een nettoverlies.

 Recordbedrag

KLM investeerde 1,3 miljard euro, dat vooral opging aan nieuwe vliegtuigen. Het is een recordbedrag in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij die in 2019 haar honderdjarig bestaan vierde. ‘Het komt neer op zo’n 3,5 miljoen euro per dag’, zegt KLM-topman Pieter Elbers. ‘In 2014 was dat nog iets meer dan een miljoen per dag.’

Precies een jaar geleden begon de Nederlandse staat in het diepste geheim met de aankoop van aandelen Air France KLM om meer invloed te kunnen uitoefenen op het beleid van het fusiebedrijf en de toekomst van Schiphol en KLM te borgen. Uiteindelijk verwierf Nederland een belang van 14 procent voor een bedrag van 744 miljoen euro.

Tot een zetel in de raad van bestuur, de vurige wens van Den Haag, heeft dat nog niet geleid. Gevraagd naar wat Nederland wijzer is geworden van die aandelenkoop zegt Elbers de koop te zien als een ‘commitment voor de langere termijn aan de toekomst van Air France KLM, gezien het belang van Schiphol en het netwerk van KLM. Ja, dat is door veel KLM’ers, inclusief mijzelf, als steun richting KLM ervaren.’

Gevolgen coronavirus

De resultaten van het lopende jaar komen onder druk te staan van het coronavirus dat het luchtverkeer van en naar China sinds begin deze maand heeft lamgelegd. De effecten zijn sterk afhankelijk van hoe lang de pandemie voortduurt en of die zich verder verspreid. Meteen inspelen op de crisis is moeilijk, aldus Elbers. ‘Er komen slots (starttijden, red) vrij op Schiphol, maar het duurt twee tot zes maanden voor je een dienstregeling hebt opgezet naar andere bestemmingen.’

Het geld van investeringen ging voor ruim 60 procent op aan nieuwe vliegtuigen. De gemiddelde leeftijd van een KLM-toestel voor de lange afstanden is inmiddels gezakt van 13 naar 9 jaar. Het bedrijf heeft zijn meeste 747’s vervangen. ‘Daar hebben we 25 tot 30 jaar mee gevlogen’, zegt Elbers. In hun plaats vliegt KLM nu met de 787 Dreamliner van Boeing, die 42 procent minder brandstof verbruikt. Ook de CO2-uitstoot van het toestel is bijna evenredig veel lager. Het geluidsvolume van de motoren ligt eveneens de helft lager.

KLM vervoerde een recordaantal passagiers, 35 miljoen met KLM zelf, 9 miljoen met dochter Transavia. Alleen het vrachtvervoer vertoont een daling. ‘Het is een economisch vraagstuk’, stelt Elbers. ‘De bestedingen aan ervaringen neemt toe, maar de consumptie van gebruiksgoederen vlakt af. Plat gezegd: we reizen meer en we gaan meer op vakantie, maar die nieuwe iPhone stellen we uit. Dat zijn typisch producten die normaal via de lucht worden vervoerd.’ De KLM merkt ook een terugloop in orders van de Duitse automobielindustrie, die een transformatie ondergaat, van dieselauto’s naar elektrische wagens.

Vrachtvervoer

Het gebrek aan slots op Schiphol is amper van invloed op het vrachtvervoer, zegt Elbers. ‘We vervoeren meer vracht in het bagageruim van onze grote toestellen dan met de reguliere vrachttoestellen.’ In 2019 ging al 80 procent van de vracht mee met passagierstoestellen, volgens berekeningen van onderzoeksbureau SEO. KLM telt nog maar vier 747-vrachtjumbo’s.

Pieter Elbers begint zijn zesde jaar als KLM-baas, in spannende tijden

De coronacrisis legt groeimarkt China plat, de onderlinge verhoudingen binnen Air France KLM blijven gespannen en het kabinet moet een knoop doorhakken over Schiphol. ‘Het lijkt wel of we het sluiten van compromissen zijn verleerd.’  

Dossier Coronavirus

Het laatste nieuws en relevante achtergronden over het coronavirus vindt u in het dossier: volkskrant.nl/coronavirus

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden